RUMAG slaat terug, maar wordt opnieuw terechtgewezen door Lubach

Normaal gesproken zijn dit de dingen die je bespreekt bij de koffiemachine, maar dat is er in deze crisistijd even niet bij. Daarom ging het gisteren in menig digitaal gesprek over Zondag met Lubach. De satirische nieuwsshow had haar tanden weer eens gezet in een bedrijf dat het niet zo nauw neemt met de regels. In dit geval was dat RUMAG (die van de quotes in hoofdletters met puntjes ertussen). Dat werd een flinke slachtpartij, maar inmiddels heeft het “slachtoffer” gereageerd.

Heb je het hele verhaal gemist? Lees dan eerst dit artikel

Karaktermoord. Zo noemde de CEO van RUMAG (Thijs van der Heide) de afgelopen aflevering van Zondag met Lubach. “We schrokken van de inhoud. Maar nog meer van het feit dat een veelkoppige redactie nooit de moeite heeft genomen hun claims bij RUMAG te checken.” Verder liet RUMAG weten zich niet te herkennen in het verhaal van Arjen Lubach en dat hun aandacht op dit moment vooral uitgaat naar de coronaslachtoffers.

RUMAG is zich van weinig kwaad bewust

Vooral de lading kritiek op hun Rode Kruis actie doet pijn. RUMAG is trots op het bedrag dat ze hebben opgehaald (100.000 euro) en ze geven aan er zelf niets aan te verdienen. In hun statement leggen ze verder uit hoe het zit met de verzendkosten, maken ze excuses voor hun eerdere ongepast reactie en beweren ze dat RUMAG zich aan de regels van het internet houdt. Voor dit gehele statement kun je hier terecht.

RUMAG geeft duiding en erkent fouten, maar volgen de redactie van Zondag met Lubach zitten ook in dit statement onwaarheden. Er wordt min of meer beweerd dat Arjen Lubach en zijn team hun journalistieke taken niet goed hebben uitgevoerd en dat schiet in het verkeerde keelgat. De Zondag met Lubach redactie maakt naar eigen zeggen verhalen op basis van bestaande journalistieke uitingen en openbare bronnen.

Zondag met Lubach pakt RUMAG op eigen uitspraken

Zo ook bij het item over RUMAG. De basis hiervan was een artikel in Quote waarin eigen uitspraken van RUMAG te vinden waren. Deze komen niet overeen met het nieuwe statement. Zo gaf RUMAG eerder aan dat een deel van de opbrengsten van de Rode Kruis shirts werden gebruikt om het bedrijf draaiende te houden. Niet alles gaat dus naar het goede doel.

Verder wil Zondag met Lubach niet geloven dat RUMAG nu opeens geschrokken is van de ophef. Dit is namelijk niet de eerste keer dat het bedrijf kritiek krijgt. Dat heeft het bedrijf ook zelf erkend door een pittig statement tegen de zogenaamde haters naar buiten te brengen. Om die reden vindt Zondag met Lubach het nogal vreemd dat RUMAG nu opeens schrikt van alle ophef.

Stop gewoon met stelen

Tot slot komt ook het grotere probleem nog even aan bod, namelijk de manier waarop RUMAG werkt. Het bedrijf verdient namelijk geld door andermans quotes op shirts en truien te gooien. Volgens RUMAG zelf spelen ze volgens de regels, maar daar zet Zondag met Lubach grote vraagtekens bij. “Dat die regels kennelijk betekenen dat je grappen van anderen mag stelen, vertalen en onder eigen naam kunt publiceren is ons niet bekend. Daarnaast staat het haaks op ons idee van creativiteit, hoeveel puntjes je er ook tussen zet.”

Het gehele statement van Zondag met Lubach is hier te lezen.

Reageer op artikel:
RUMAG slaat terug, maar wordt opnieuw terechtgewezen door Lubach
Sluiten