Doek valt voor RUMAG CEO: hoe Van der Heide zichzelf in de voet schoot

Dat het item van Zondag met Lubach veel impact had, mocht inmiddels wel duidelijk zijn. RUMAG moet de gifbeker helemaal leegdrinken en de CEO is daar het slachtoffer van geworden. Thijs van der Heide heeft zojuist bekendgemaakt dat hij per direct opstapt. Zijn positie was in de afgelopen periode simpelweg onhoudbaar geworden.

RUMAG laat weten dat het besluit in goed overleg is genomen. Thijs van der Heide kijkt terug op een mooie tijd, maar erkent dat hij de laatste periode fouten gemaakt heeft: “Wat begon als een jongensdroom op een zolderkamer is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met 40 medewerkers. De afgelopen periode is er veel gebeurd en veel gezegd. In deze periode heb ik de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat.”

Van der Heide maakt zichzelf onmogelijk

Ruim een week geleden begon de ellende voor Thijs van der Heide. Een filmpje waarin hij samen met RUMAG presentator Rene Watzema te gast was bij Fontys ging viraal. De hogeschool had een soort college tour-achtige show opgezet waarin de RUMAG mannen te gast waren. Hier werden ze geconfronteerd met de donkere kant van hun werkwijze.

RUMAG pakt quotes van anderen en gebruikt deze om geld te verdienen. Ze gooien er hun eigen welbekende stijl overheen (alles in hoofdletters en puntjes in plaats van spaties) en drukken deze op shirts, truien en andere vormen van merchandise. Dat is misschien niet heel netjes, maar het vertrek van Thijs van der Heide heeft toch vooral een andere reden.

Corona-collectie van RUMAG zorgt voor ophef

Het is de manier waarop de CEO van RUMAG hierop reageerde die hem de das heeft omgedaan. Op de kritiek werd gereageerd met halfslachtige antwoorden die vol met onwaarheden zaten. Er werd schaamteloos toegegeven dat ze er geen enkel probleem mee hadden om geld te verdienen met andermans werk. Veel mensen waren vervolgens direct helemaal klaar met Van der Heide en RUMAG.

Ondertussen speelde er ook nog de hele corona-collectie ophef. RUMAG verkocht speciale shirts waarvan de gehele opbrengst naar het Rode Kruis zou gaan. Er werd alleen sterk getwijfeld of dit wel klopte. Slechts een deel leek naar het goede doel te gaan. Thijs van der Heide kwam met verschillende verklaringen en viel opnieuw door de mand.

Zondag met Lubach de grote aanstichter

Pijnlijk, maar de echte grote dreun kwam afgelopen zondag. Arjen Lubach dook bovenop het verhaal en kwam met een ijzersterk item. Vervolgens keerden mensen zich massaal tegen RUMAG. Het bedrijf kwam nog wel met een statement, maar ook deze werd door Zondag met Lubach hard onderuit gehaald. Die klap kwam Van der Heide niet meer te boven. Daar kon ook de steun van Dunkin Donuts geen verandering meer in brengen.

De imagoschade die RUMAG de afgelopen periode heeft opgelopen is werkelijk enorm en ook financieel staat het bedrijf nog wat te wachten. RUMAG ziet dan ook geen andere mogelijk dan schoon schip te maken. Thijs van der Heide is het gezicht geworden van alles wat er mis is met RUMAG. Zijn positie was daarom niet meer te houden.

RUMAG kiest voor ervaring

De nieuwe CEO werd direct bekendgemaakt. Ferdi Buijsrogge is aangewezen om de rommel op te ruimen. RUMAG kiest daarmee voor een meer ervaren bestuurder. Buijsrogge was eerder al CEO van verschillende bedrijven. Daarnaast is hij sinds de zomer van 2018 bestuurslid van RUMAG. Zijn belangrijkste taak is om nu de resetknop in te drukken: “Wij willen er alles aan doen om een nieuwe start te maken.”

Telegraaf

Reageer op artikel:
Doek valt voor RUMAG CEO: hoe Van der Heide zichzelf in de voet schoot
Sluiten