Manners rijtest: de glorieuze terugkeer van de Toyota Corolla

De tijd wacht op niemand en dus ook niet op één van de langst lopende automodellen ter wereld: de Toyota Corolla. De eerste rolde in 1966 van de band en nu, meer dan vijftig jaar later, is de twaalfde generatie een feit. De Japanse autobouwer heeft grote stappen gezet en beweert nu een zuinige auto te hebben gemaakt, maar dan wel met een sportief en spannend karakter. Klinkt goed, maar is dat ook gelukt?

Even terug naar waar het allemaal begon. Dat was in 1966 met een bescheiden, maar uitstekende sedan. Dat kunnen we met zekerheid zeggen, want we kregen de kans om een rondje te rijden in deze onvervalste klassieker. De Corolla waarin we plaats mochten nemen komt uit 1968 en is nagenoeg helemaal origineel. Een bijzondere en verrassende ervaring, want voor een 51-jarige auto rijdt hij nog prima. Je voelt de jaren natuurlijk wel een beetje, maar een ontspannen rondje is nog best comfortabel en verloopt moeiteloos.

Een klassieker opnieuw uitgevonden

Dit laat zien dat het vanaf de eerste minuut eigenlijk al goed zat met de Toyota Corolla. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze Japanner vanaf 1974 de best verkochte auto ter wereld is. Een titel die Toyota niet meer uit handen heeft gegeven. In 2013 ging de teller met daarop het aantal verkochte Corolla’s voorbij 40 miljoen. Dat begon natuurlijk in 1966 met een goede uitgangspositie, maar het doorontwikkelen van dit langlopende model is net zo belangrijk geweest om dit succes te behalen.

Zo komen we bij de nieuwste versie van de Toyota Corolla en daar is wat bijzonders mee aan de hand. Dit moet namelijk de versie worden die de Corolla weer op de kaart zet in een aantal landen, waaronder Nederland. De best verkochte auto ter wereld was namelijk lange tijd niet in ons land te verkrijgen. Hier kregen we in 2007 de Auris. Een hele degelijke hatchback of stationwagen waar weinig op aan te merken was. Behalve dat hij niet zo spannend was. Er ontbrak iets en dat moet de Corolla weer gaan terugbrengen.

Krachtig in zijn looks en prestaties

Een blik op de foto’s bewijst dat dit visueel in ieder geval uitstekend gelukt is. Je kunt veel zeggen over de looks van de Toyota Corolla, maar het woord ‘saai’ zal niet snel over je lippen rollen. Je ziet nog steeds dat het een Japanner is, maar dan wel een hele sportieve. Vooral de keuze voor een aflopende daklijn draagt enorm bij aan het strakke uiterlijk. De lampen zijn mooi smal, de grille valt goed op en ook de achterkant van de hatchback is spannend. De nieuwe Corolla bewijst hiermee dat de verstandige keuze ook een hele prikkelende keuze kan zijn.

Want een verstandige keuze is de nieuwe Toyota Corolla nog steeds. Dat geldt vooral voor de modellen met een hybride aandrijflijn. Dat zijn er twee: de 1.8 Hybrid en de 2.0 High Power Hybrid. Hierdoor profiteer je van de voordelen van zowel een verbrandingsmotor, als van elektrisch rijden. Het resultaat is 180 pk (als je voor 2.0 High Power Hybrid gaat) én toch een laag verbruik. Dit maakt de nieuwe Toyota Corolla een goed alternatief voor diesel en dat is in de tijd waarin we leven een groot pluspunt.

Elektrisch rijden zonder stekker

Krachtig en toch zuinig was lange tijd weggelegd voor alleen diesels, maar dat probleem heeft Toyota knap getackeld. Zonder extra gedoe, want de Corolla hoef je niet zelf op te laden. Je hoeft dus geen laadpaal in je tuin te zetten en met kabels te slepen. Toyota heeft veel ervaring met hybride systemen en daar plukt deze Corolla de vruchten van. Dat gecombineerd met de goede looks is al genoeg reden om de nieuwe Corolla te overwegen, maar Toyota heeft nog een wapen waar vooral liefhebbers van autorijden heel blij van worden.

Het beschikbare vermogen komt namelijk optimaal tot zijn recht door een aantal flinke veranderingen ten opzichte van de Auris. Dat was niet de meest spannende auto om in te rijden en dat is in deze tijd toch wel belangrijk. De Toyota Corolla moet de strijd aangaan met de VW Golf, Ford Focus en andere auto’s uit het C-segment. Daar zitten een aantal auto’s tussen die zich uitstekend lenen voor een sportieve rit, en daar kunnen we nu ook de Corolla aan toevoegen.

Comfort en sportiviteit perfect in balans

Zoals we al zeiden is er genoeg vermogen aanwezig om sportief te rijden, maar voor een echt leuke rit is er meer nodig. Daarom ligt de Corolla op een nieuw platform en die heeft een extra laag zwaartepunt voor meer rijdynamiek. Misschien nog wel unieker is de onafhankelijke multilink achterwielophanging. Dit vind je vooral bij dure modellen van premium merken, maar bij de Toyota Corolla is dit gewoon standaard op alle versies. Hierdoor geniet je van meer comfort, maar nodigt de Corolla tegelijkertijd uit tot sportief rijden.

Lange dag gehad op werk en geen zin om als Max Verstappen over de binnenwegen te razen? Ook dat is geen probleem voor de comfortabele en stille Corolla. Je geniet namelijk van een uitgebreid infotainmentsysteem en een enorme rits aan rijhulpsystemen, waaronder een zeer goed werkende adaptieve cruisecontrol. Zelfs als je geen zin meer hebt om zelf in te parkeren, staat de Toyota Corolla voor je klaar. Dit kan hij namelijk volledig zonder jouw hulp.

Voor iedereen is er een geschikte Toyota Corolla

Toyota is erin geslaagd om een ongekend complete auto met enorm veel opties te leveren, die zowel zuinig als krachtig is. Wij durven dan ook wel te spreken van een glorieuze terugkeer. Die wederopstanding is beschikbaar in een aantal verschillende modellen. Naast de hatchback kun je namelijk ook kiezen voor een Touring Sports (stationwagon) en de sedan.

Daarnaast kun je kiezen uit verschillende uitvoeringen en heb je een nagenoeg oneindige keuze om je perfecte Corolla samen te stellen. Van een panoramisch schuif- en kanteldak tot head-up display en van lederen bekleding tot een JBL audiosysteem. Het kan allemaal. Benieuwd? Klik dan hier voor alle mogelijke opties.

Van oudgediende tot glorieuze nieuwkomer

De Corolla is het perfect voorbeeld om te laten zien hoe snel auto’s in de laatste vijftig jaar veranderd zijn en hoe Toyota daarin voorliep liep. Dat deden ze in 1966 al met de eerste Corolla en nu dus weer met deze succesvolle comeback. Om oud en nieuwe zo naast elkaar te testen, is een unieke ervaring waardoor je nog meer ontzag krijgt voor alle ontwikkelingen.

De nieuwe Toyota Corolla is een optelsom van vijftig jaar ervaring, de nieuwste technieken en weten wat belangrijk is voor je klanten. De uitkomst daarvan is auto die voor vele moderne mannen meer dan het overwegen waard is.

De Toyota Corolla Power Challenge

Een kans om te rijden in de klassieker uit 1968 kunnen we je helaas niet geven, maar je kunt wel net als ons de nieuwe Corolla zelf ervaren. Hij staat namelijk op je te wachten bij de Toyota dealer. Niet alleen om te testen, maar ook om je uit te dagen. Toyota heeft namelijk de Corolla Power Challenge. Dankzij speciale software wordt bijgehouden hoeveel tijd je elektrisch rijdt tijdens de testrit. Haal je tenminste 50%? Dan maak je kans op een jaar lang gratis rijden in een de New Corolla.

Durf je die uitdaging wel aan te gaan? Klik dan hier om je aan te melden voor de Toyota Power Challenge.

In samenwerking met Toyota

Reageer op artikel:
Manners rijtest: de glorieuze terugkeer van de Toyota Corolla
Sluiten