Ride 3 Review: Motorracegame zonder visie

Op het gebied van racegames hebben we de laatste jaren niet te klagen gehad. Maar wanneer het neerkomt op een goede racegame met motoren, dan valt het toch elke keer weer een tikkie tegen. De meeste motorracegames worden gemaakt door het Italiaanse Milestone. En het lukt die partij maar niet om een game neer te zetten die ons echt wegblaast. Ride 3 is het nieuwste deel. En ondanks dat de game goede punten heeft, zie je ook dat de ontwikkelaar weinig leert van het commentaar dat men op voorgaande games heeft gehad.

RIDE 3 | Launch Trailer | PS4

The biggest motorcycle encyclopedia in a videogame. Ever. RIDE 3: what being a biker really means. Available now as early access, on November 30th to everyone.

Het grote probleem dat ik met Ride 3 heb, is dat het een beetje als loszand aan elkaar zit. In de carrièremodus rijd je een beetje je races, speel je de volgende races vrij, presteer je daar top en ga je weer verder. Je hebt daarbij niet echt een groter geheel. Daar kwam je een paar jaar geleden nog mee weg, maar vandaag de dag wil je wat meer beleving hebben. Een beetje aankleding waarom je precies je rondjes rijdt en dat je het gevoel hebt dat je voortgang boekt. Maar dat zit er dus niet in.

Ride 3

Ride 3 op technisch vlak

Ride 3 is tevens op technisch vlak niet bijster interessant. Het ziet er niet beter uit dan degelijk. Omgevingen zijn aardig, maar ook niet meer dan dat. En op technisch gebied doet de framerate niet altijd wat het moet doen. Kortom, het spat niet echt van het beeldscherm en oogt als een game die een paar jaar geleden had uit kunnen komen.

Ride 3

Als racegame zijn er wat mij betreft dus wat tekortkomingen. Maar als je puur kijkt naar de inhoud, dan scoort de game zeer aardig. Zo zijn er echt belachelijk veel motoren in de game te vinden. Als je een echte motorliefhebber bent, dan zul je heel wat verschillende modellen herkennen en er dus ook op kunnen rijden. De motoren zijn behoorlijk goed nagemaakt en voelen stuk voor stuk net wat anders.

Ook is het tof om te zien op hoeveel verschillende circuits je kunt rijden. Er zijn er tientallen. Een aantal daarvan zijn gebaseerd op echt bestaande circuits, terwijl andere een soort fantasierace is, waarbij je de ene keer door steden rijdt en een andere keer offroad mag gaan losgaan. Wat dat betreft is er dus genoeg content en variatie.

Ride 3

Maar ja, uiteindelijk wil je kwaliteit en op dat vlak is Ride 3 niet heel erg sterk. Het is een game die zich onderaan het middensegment bevindt en dat is jammer. Het zou wat mij betreft verstandig zijn als Milestone besluit om iets minder games per jaar te maken (ze doen er nu zo’n drie) en zich echt te focussen op een enkele en die echt goed te maken.

Ride 3

Wil je de game wel zelf beleven? Dan hebben we een handige prijsvraag. We geven een PlayStation 4- en Xbox One-exemplaar weg. Het enige wat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft welk exemplaar je wilt winnen en wat je adresgegevens zijn. Ride 3 is nu beschikbaar de pc, PlayStation 4 en Xbox One.