Seat Ibiza (2021) review: geen nieuw gezicht, toch een geslaagde facelift

De meest succesvolle auto van Seat ooit krijgt een facelift, alhoewel ‘facelift’. Op het eerste gezicht zie je geen veranderingen aan het model. Toch zijn er wat kleine wijzigingen en updates doorgevoerd. Wij nemen je mee over de natte bochtige wegen van het Spaanse Baskenland in de gloednieuwe Seat Ibiza.

Na een paar rondjes om de auto zie je de verschillen met het oude model. Zo zijn de led-koplampen nu standaard en is de typeaanduiding achterop de kofferklep met de hand geschreven. Minimale veranderingen dus aan het exterieur, maar welke aanpassingen doen er echt toe?

Facelift voor jezelf

Voor het uiterlijke vertoon hoef je dus geen nieuw model te kopen, maar van binnen heeft Seat wel degelijk wat veranderd aan de Ibiza. Zo is de bovenkant van het dashboard van een zacht materiaal met daarvoor een goed werkend up-to-date infotainment van standaard 8,25 inch en optioneel 9,2 inch. Ook het 10,25 inch digitale klokkenpaneel is makkelijk af te lezen en in te stellen, waardoor hij fijn is in gebruik.

Seat Ibiza, 2021
(Afbeelding: Seat)

Het multifunctionele stuurwiel is erg gebruiksvriendelijk en ligt bovendien goed in de hand. De ventilatieroosters heeft Seat ook onder handen genomen. Hoewel de gekleurde randjes een iets frivolere uitstraling geven, doet dit kunststof een beetje af aan de kwaliteitsbeleving die de rest van het interieur uitstraalt.

Betere veiligheidssystemen in de nieuwe Seat Ibiza

Maar het interieur is niet het enige reden waarom je de nieuwe Seat Ibiza kunt aanschaffen. Ook qua veiligheid zijn er flinke stappen gezet. Zo beschikt de auto optioneel over nieuwe systemen als Travel Assist. Dit systeem houdt de auto netjes tussen de lijnen en past zijn snelheid automatisch aan met de rest van het verkeer. Door middel van verkeersbord-herkenning heb je een stuk minder kans op een snelheidsboete.

Audi Q4 e-tron review: houdt Audi voorsprong door techniek?

In de praktijk werkt deze Lane Assist (onderdeel van het Travel Assist) op de snelweg erg goed. De Seat Ibiza houdt zichzelf netjes tussen de wegmarkering zonder abrupte stuurbewegingen.

Qua stuurgevoel weinig veranderd

Ga je zelf sturen dan doet de Spanjaard alles wat er van hem verwacht wordt. Het comfort is goed, ondanks dat je zelfs op een bochtige bergweg weinig bodyroll hebt. Evenals bij de vorige Ibiza zorgt dit voor een voorspelbare auto die zelfs met nat wegdek in de sportmodus niet echt voor veel spanning zorgt.

Seat Ibiza, 2021
(Afbeelding: Seat)

In Nederland wordt de Ibiza geleverd met een 1.0 driecilinder met 80 pk en een 1.0 driecilinder met 95 of 110 pk. Het meeste plezier is terug te vinden in de 1.5 TSI met 150 pk, jammer genoeg staat deze in Nederland niet op de prijslijst.

Bij de 95 pk-versie moet je altijd schakelen met een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten. Schakelen met deze bak is een feestje. Je voelt precies wanneer je in de versnelling zit en de slagen zijn niet al te lang. Bij de 110 pk-versie kan je ook kiezen voor de welbekende DSG-automaat, de 80 pk-versie krijgt maar vijf handgeschakelde overbrengingen tot zijn beschikking.

Wat vraagt Seat voor de Ibiza?

De 110 pk is verkrijgbaar vanaf 21.850 euro, wil je de luxere FR-uitvoering dan ben je 24.850 euro kwijt. Wil je niet zelf schakelen dan leg je 28.700 euro neer voor de 1.0 TSI FR. De prijs van de 1.0 met 80 pk is nog niet bekend.

Conclusie

Seat houdt de Ibiza keurig binnen de lijntjes met de nieuwste facelift. De auto doet alles wat je van een Ibiza mag verwachten en heeft qua veiligheidssystemen en interieur zeker stappen gezet. Echte spanning ga je niet in de (Nederlandse) Ibiza’s vinden, al geeft het afblaasgeluid van de turbo je wel het idee dat je met heel wat vermogen op pad bent.

Reageer op artikel:
Seat Ibiza (2021) review: geen nieuw gezicht, toch een geslaagde facelift
Sluiten