Media 26 apr 2019 Jan de Raab

Review roundup: is Avengers: Endgame het gehoopte epische slotstuk geworden?

Of Avengers: Endgame de moeite waard is, is volgens de fans geen serieuze vraag. Als het aan hen ligt, is het de film van 2019. De film die nu in de bioscoopzalen draait, is het resultaat van een hele lange weg waaraan sinds 2008 werd gewerkt. Sinds Iron Man in dat jaar in de filmzalen te zien was, zijn er 21 films uitgekomen. Deze komen samen in een prachtige film. Dat de verwachtingen meer dan waar worden gemaakt staat dan ook als een paal boven water volgens zowel de critici, als fans.

De aanloop van 21 films

De grote hoeveelheid films heeft sporen achtergelaten in de filmgeschiedenis. Deze Marvel-reeks is goed voor een onvoorstelbaar grote fanbase. Zonder uitzondering zijn alle films in de reeks kaskrakers gebleken, een prestatie waar mening producent met jaloezie naar kijkt. Dat is geen loze veronderstelling; de laatste film in de hele reeks bracht maar liefst 2 miljard dollar op.

“Als je nagaat dat ze 21 films laten samenkomen in één film is dit echt een meesterwerk” volgens schrijver én fan van het eerste uur Thijs van Domburg. Hij was één van de gelukkigen die de film exact om middernacht kon zien. “Ongelooflijk wat ze voor elkaar hebben gekregen. Het was grappig, maar ook zeer emotioneel.”

Complex verhaal met een schitterend resultaat

Waar Van Domburg vooral lovend over is, is de manier waarop de film in elkaar steekt. Ondanks het gegeven dat zoveel verschillende regisseurs en schrijvers hebben meegewerkt, is men erin geslaagd om de grote lijn in het verhaal perfect te bewaken. “Het lastige aan deze filmreeks is namelijk dat het een intergalactisch verhaal is op meerdere planeten. Ook zijn alle superhelden heel verschillend. Iron Man is bijvoorbeeld een normale man in een geavanceerd pak, maar Doctor Strange kan toveren. Het is knap dat ze dit allemaal bij elkaar brengen zonder dat je denkt: ‘dit slaat nergens op’.”

Ook de recensies van Avengers: Endgame zijn overwegend positief:

• De Telegraaf: “Een film die op alle fronten bevredigt”
  • De Volkskrant: “Een spectaculaire, emotionele, soms onevenwichtige, maar uiteindelijk bevredigende rit”
  • NRC: “Geen nieuw hoogtepunt”
  • VPRO cinema: “De belofte van een daverende, emotionele climax worden helemaal waargemaakt”
  • NPO3: “De allerallerbeste Marvel-film ooit”

Ook de trailer van de Avengers-film is op YouTube populair: meer dan 100 miljoen keer is de trailer bekeken:

Marvel Studios’ Avengers: Endgame – Official Trailer

Whatever it takes. Watch the brand-new trailer for Marvel Studios’ Avengers: Endgame. In theaters April 26. ► Learn more: https://marvel.com/movies/avengers-endgame ► Subscribe to Marvel: http://bit.ly/WeO3YJ Follow Marvel on Twitter: ‪https://twitter.com/marvel Like Marvel on FaceBook: ‪https://www.facebook.com/Marvel For even more news, stay tuned to: Tumblr: ‪http://marvelentertainment.tumblr.com/ Instagram: https://www.instagram.com/marvel Google+: ‪https://plus.google.com/+marvel Pinterest: ‪http://pinterest.com/marvelofficial

Avengers: Endgame is Marvelicious

Ook de filmredacteur van NPO3, Noa Johannes, is lyrisch. Inmiddels noemt zij de film gekscherend ‘Marvelicious’. Volgens hem is het succes te danken aan een combinatie van een groot aantal factoren. Eén aspect steekt er echter met kop en schouders bovenuit: de identificatie met de acteurs. “De superhelden komen heel dichtbij de mensen. Hoewel het superhelden zijn, hebben ze veel menselijke trekjes.”

“Ze zijn niet meer eendimensionaal”, aldus Johannes. “Waar vroeger de bad guy alleen slecht was, heeft hij nu ook sympathieke trekjes. Waar de superheld letterlijk de held was, wordt hij nu ook weleens negatiever neergezet. De acteurs zijn veel gelaagder geworden.”

Maatschappelijke ontwikkelingen worden niet geschuwd

Opvallend genoeg gaat Marvel, het bedrijf achter de films, ook met de tijdsgeest mee en gaat het belangrijke maatschappelijke kwesties niet uit de weg. “De films gaan met de tijd mee. Kijk naar bijvoorbeeld Captain Marvel, met een superheldin in de hoofdrol: daarmee geven ze aandacht aan feminisme en emancipatie. En dat zorgt er ook weer voor dat de kijker zich beter kan identificeren: de karakters én de films worden steeds breder.”

Voor degenen die het verhaal van Avengers: Endgame goed willen begrijpen, maar zeker niet eerst alle 21 films wil zien is er een optie om de belangrijkste films te bekijken voor je echt toe bent aan Avengers: Endgame. De volgende vier films zou je in dat geval in de volgende volgorde moeten bekijken:

• The Avengers (2012)
  • Avengers: Age of Ultron (2015)
  • Captain America: Civil War (2016)
  • Avengers: Infinity War (2018)

Goede voorbereiding

Als echte diehard-fan keek Van Domburg niet ‘zomaar’, onvoorbereid naar de film: eerst werd de vorige film nogmaals vertoond om 20.50 uur. Aansluitend daarop werd Avengers: Endgame vertoond.

“Het leuke is dat je daardoor ook tussen mensen zit die hetzelfde over de films denken. Je zit niet tussen mensen die denken: ach, laat ik daar maar heengaan. Er was veel applaus voor bepaalde personages die verschenen, en als er iets gebeurde dat voor fans episch was merkte je dat ook. Ook werd er op de goede momenten gelachen.”

De ultieme beloning voor elke fan

Als rasechte fan was de vertoning van de film een ware beloning. “Hoe meer tijd je in de eerste 21 films gestoken hebt, des te groter je beloning nu is. Dat hebben ze goed gedaan. Daar hebben ze veel moeite voor gedaan.” Noa Johannes ziet de film als een perfecte mix van tal van ingrediënten. “De juiste toon, de juiste mensen, de juiste acteurs, op het juiste moment. Alleen was er wel een enorme hoeveelheid geld nodig.”

Ook de internationale pers is lyrisch. Zo heeft Avengers: Endgame een nieuwe Rotten Tomatoes record neergezet.

NOS