Redactie
Redactie Wheels 8 feb 2019

Review: scheuren op Texel in een gloednieuwe Porsche 718 Cayman GTS

Met de 911 heeft Porsche de autowereld voor altijd veranderd en de basis gelegd voor de liefde die velen voelen voor het betere scheurwerk. Uit de basis die in 1931 door Porsche is gelegd, zijn meerdere modellen ontsprongen – waarvan de Boxster en de Cayman tot de meest sprekende behoren. Wij mochten met een feloranje 718 Cayman GTS op stap en besloten deze oerhollandse kleur op een oerhollandse plek te testen: Texel.

Porsche 718 Cayman GTS
Vermogen: 365 PK/269 kW
Sprint: 0 – 100 km/u in 4.1 seconden (met sportpakket)
Topsnelheid: 290 km/u
Vanaf prijs: €112.400,00

Waar Texel in de zomer bezaaid is met grijze Japanse auto’s en elektrische fietsen, heb je het eiland in het laagseizoen min of meer voor jezelf. Uitgestrekte dijkwegen en kronkelpaden tussen de weilanden door, maken het eiland tot het ideale testcircuit. En hoewel de feloranje Cayman behoorlijk wat aandacht trok, waar niet alle Tesselaars even blij met de diepe grom die uit de motor en uitlaat buldert – evenals de trekvogels. De heerlijke rust (als de Cayman stilstond) en het kalme winterweer, maakte van Texel naast een testcircuit nochtans ook een perfecte plek om deze bloedmooie machine te fotograferen.

Porsche 718 Cayman GTS:

Hoewel felle autokleuren ons normaal gesproken nauwelijks kunnen bekoren, gaf het de 718 een flink dosis charisma mee. Een zwarte of grijze variant is misschien minder schreeuwerig, maar neemt toch een deel van het race-karakter weg. En als er iets is dat deze machine moet doen, dan is het wel opvallen. Zonder in te leveren op stijl uiteraard, wat wordt bevestigd door de 20-inch zwarte velgen die het uiterlijk complementeren.

Als een kameleon pronkt ‘ie met z’n knappe verschijning. Alles ademt Porsche, zoveel is duidelijk, maar vanuit elke hoek lijk je naar een andere auto te kijken. Soms vlijmscherp (neus en luchtventilatie aan de zijkant), soms zacht en breed (bips), soms vriendelijk rond (dak, motorkap). Bekijk de foto’s in dit artikel en je zult begrijpen wat we bedoelen. Ondanks de duidelijke aanwezigheid van de 911 in het design, heeft Porsche met de Cayman toch een hedendaagse versie geschept. ‘Moderne klassieker’ kreeg niet eerder zo duidelijk gestalte.

Knetterhard

Porsche staat bekend om het zware geschut. Geen vlot gaspedaaltje onder je voet dat alle kanten op lijkt te schieten, maar een grof en stroef pedaal. Zolang je slechts een beetje gas geeft zijn de signalen er wel, maar gebeurt er nog vrij weinig. De 4-cilinder motor ronkt en blijft – ook in comfort mode – hoger in z’n toeren hangen, waardoor je constant het gevoel hebt dat je veel en veel harder kunt. Steady as she goes, maar met nog een hoop vlammen in de pijp(lijn).

De 718 is naast de Comfort-stand uiteraard voorzien van een Sport (S), Sport+ (S+) en een Individual (I)-stand. Bij de laatste drie standen schiet de Cayman in een lagere versnelling, blijft ‘ie langer in de toeren hangen en beweeg je vrijelijk over het asfalt. Het race-spektakel begint pas echt zodra je de ‘sprintknop’ indrukt, die zich op duimafstand bevindt in het middel van het stuur. Volgens de fabrikant bedoelt om ‘vlot in te halen op de snelweg’, maar in werkelijkheid een optie om de motor tot het uiterste te drijven. Zodra je de knop indrukt, schakelt de automaat fors omlaag en begint een teller op het dashboard af te tikken van twintig naar nul.

Een kleine dot gas is voldoende om razendsnel weg te schieten, met een hoop gebulder van achter – waar, zoals Porsche-liefhebbers weten – de motor ligt (middenmotor). Adrenaline wordt opgevolgd door kippenvel, zodra je het gas loslaat. Een snoeihard, zuigend geluid van de motor vult de cabine – zeker wanneer je kleppen in de uitlaat openzet (sportuitlaat-modus). Wat je hoort is het geluid van een machine pur sang, alsof ‘ie elkaar moment uit elkaar kan klappen. Meesterlijk.

De Cayman werd in 2005 geïntroduceerd en is op technisch vlak gebaseerd op de tweede generatie Boxter S. De zescilinder heeft plaatsgemaakt voor een viercilinder. Op papier misschien minder interessant, maar in werkelijkheid merk je daar bar weinig van. Onderaan de streep krijgen maar weinig mensen de kans om een auto als dit te bestieren, dus als het moment daar is zal elke liefhebber tot over zijn oren verliefd worden.

In het geval van Porsche wordt die liefde mede gevormd door Porsche Adaptive Suspension Management. Een modi waardoor alle bewegingen voelbaar zijn en je werkelijk kunt ervaren hoe het voelt om een auto te besturen. Al die soepele SUV’s zijn leuk, maar autorijden moet je voelen en ervaren. Bochten pak je met hoge snelheid dankzij de 50-50 gewichtsverdeling en stabiel sprinten is kinderspel. Maximaal genot? Porsche is met de 718 Cayman GTS geslaagd.

Eerder reden we in een Porsche  ’74 Carrera. Een indrukwekkende oldtimer waarin schakelen en sturen hard werken is. De motor van een oud beestje als dit moet flink opwarmen, maar als je eenmaal gaat weet je pas echt wat autorijden écht inhoudt. 43 jaar later weet Porsche, ondanks alle luxe-opties die de Cayman rijk is, dit gevoel nog steeds vast te houden. Ook ervaren? Voor 143.000 euro kan ‘ie van jou zijn. Nog even doorsparen.

Fotografie: Leroy van den Berg // Lizette van Loenen

Reageer op artikel:
Review: scheuren op Texel in een gloednieuwe Porsche 718 Cayman GTS
Sluiten