A. de Jong
A. de Jong Stuff 14 okt 2019

Review: koptelefoon Skullcandy Crusher ANC is ‘koning bas’

We hebben een nieuwe koptelefoon. Eentje met stijl, retegoede bas en Active Noise Control. Dit is onze review van de Skullcandy Crusher ANC.

Skullcandy Crusher ANC

Naast goed geluid gaat het bij ons toch ook om een originele stijl. Dus hebben we voor de verandering geen zwarte, maar een bordeauxrode variant gekozen. Dat Skullcandy veel aandacht besteed aan een cool design, weten we al jaren. Maar hoe zit het met de rest? We hebben het voor je getest.

skullcandy crusher anc, koptelefoon, review

Bas

Om te beginnen met de bas, want daarin blinkt de Skullcandy Crusher ANC uit. Met een schuifje aan de linkerkant kun je de bas aanpassen. Waar de hoogste stand bij veel andere koptelefoons niet te doen is voor je oren, kun je de bas op deze koptelefoon gerust op de hoogste stand zetten zonder dat het te extreem wordt. Daarbij lijkt de bas zich slim aan te passen aan het type muziek. Waar je even aan moet wennen, is de trilling die je voelt als je het volume én de bas hoog hebt. Het verschil in gradatie van de basregelaar had iets groter kunnen zijn.

Geluidskwaliteit tijdens muziek

Begin met een nieuwe koptelefoon of oordopjes altijd even met een paar nummers van deadmau5. Daar zit alles in voor een eerste test; bas, vocals, melodie, sound effects en verschillende digitale instrumenten. De Skullcandy Crusher ANC slaagt hier met vlag en wimpel. En dat geldt eigenlijk voor alle elektronische muziek. Bij het sluiten van je ogen heb je soms echt het gevoel alsof je in een nachtclub staat. Hardrock, metal en punkrock kan allemaal een beetje te gepolijst kinken, maar dat merken we eigenlijk bij alle moderne koptelefoons. Bij muziekstijlen als hiphop of klassieke muziek is dat gepolijste juist weer een voordeel.

Geluidskwaliteit tijdens series en films

We hadden het al even over de trilling die voelt als je de bas op een hoge stand hebt. Als je daar eenmaal aan gewend bent, is het een meerwaarde. Zo werden we tijdens het kijken van films en series op onze smartphone verrast door deze koptelefoon. De Skullcandy Crusher ANC geeft je een bioscoopgevoel en dat is prettig disconnecten met de omgeving als je in een trein of vliegtuig zit.

Stijl en design

Wij houden van de unieke bordeauxrode kleur en het skull-logo. Wellicht had het plastic materiaal een iets luxere uitstraling kunnen hebben. Het design is in ieder geval cool en comfortabel. Ook als je de Skullcandy Crusher ANC lange tijd draagt, begint de koptelefoon niet te irriteren. Daarnaast is hij in te klappen tot een compact pakketje in de stevige reisverpakking. De koptelefoon is overigens ook in het zwart en andere kleuren verkrijgbaar.

Active Noise Control en personal sound

De Active Noise Control werkt goed, dat hebben we getest op ons werk en in het vliegtuig. Niet bovengemiddeld goed of slecht, de ANC doet gewoon zijn werk. Een verademing, deze technologie, die inmiddels alweer zo ver is doorontwikkeld dat er niet veel verschil meer zit in verschillende koptelefoons. Naast Active Noise Control kun je via de Skullcandy-app ook nog een ‘personal sound’ instellen. Dit hebben we zelf nog niet gedaan, maar voor de audiofiel is dit ongetwijfeld een bonus.

Plus- en minpunten van de koptelefoon

+ batterijduur
+ bas