Redactie
Redactie Stuff 8 okt 2018

Review: Bowers & Wilkins 600 Series (+ een pleidooi voor kwaliteitsspeakers)

Dit is geen eenzijdig pleidooi waarin ik je wil over halen om te investeren in luxe speakers, dit is een betoog om te investeren in kwaliteit en aandacht. Waar techniek veel van onze zorgen uit handen heeft genomen, heeft diezelfde techniek veel van onze ervaringen ook platgeslagen. Dit geldt ook voor onze beleving van muziek, zo mocht ik de afgelopen weken ervaren.

Sinds ik kan herinneren speelt muziek een grote rol in mijn leven. Het is een passie die veranderlijk is, maar nooit is verdwenen. Ik stam uit 1987, dus ik behoor tot de generatie die zelfgemaakte radioprogramma’s opnam op cassettebandjes. MiniDiscs verschenen vervolgens op de bühne, maar werden geen succes. De cd, dat werd ‘m. Honderd plus originele en kilo’s illegale cd’s passeerden de revue. En toen kwam Spotify ineens op de deur kloppen, de meest complete muziekbibliotheek binnen handbereik en een droom voor elke muziekliefhebber.

Ondertussen werden speakers steeds kleiner én slimmer. Bluetooth werd op de markt geslingerd en ook wifi-speakers maken langzaam hun opmars. Streamen is een eitje en een afspeellijst samenstellen is nog makkelijker: het wordt namelijk voor je gedaan, vaak op basis van algoritmes. Een slechte zaak? Niet per se. Het zijn feilloze opties voor massa-consumptie. Voor wie muziek wil beleven tot in het diepste van z’n ziel, is het niet genoeg.

Een deel van jullie haakt nu wellicht af of denkt: nu moet jullie niet met spek gaan schieten, Manners. Het bovenstaande is echter geen geveinsde enthousiasme, dus blijf nog even hangen in dit verhaal. Ik geniet namelijk al een paar weken van de perfecte setup voor elke muziekliefhebber: een platenspeler in combinatie met twee speakers uit de gloednieuwe 600 Series van de Britse audiofabrikant Bowers & Wilkins. Toegegeven: het opzetten van deze setup is meer werk dan het aansluiten van een bluetooth-speaker, maar ook daar zit een deel van het plezier in.

Bowers & Wilkins 600 series
Bowers & Wilkins 600 series

De ultieme thuistest

Om de speakers grondig te testen, heb ik twee situaties uitgeprobeerd – zonder de instellingen op de versterker te veranderen. Het wisselen tussen de geluidsbronnen deed ik realtime door op de versterker te schakelen tussen bluetooth (streamen) en phono (platenspeler).

• Spotify -> bluetooth stream naar de versterker (meest gebruikte techniek vandaag de dag)
  • Platenspeler –> bekabeld naar de versterker (meest geprezen situatie door muziekliefhebbers)

Als testtrack gebruikte ik Miss You van Trentemøller (strakke elektronische productie), de Unplugged versie van Alice in Chains’ Nutshell (instrumenten + vocalen) en The Recipe van Kendrick Lamar (dikke bassen + vocalen). Allereerst de Spotify-varianten. Het is niet moeilijk om te geloven dat de muziek kraakhelder klonk. De beleving zit ‘m nochtans niet in enkel in de helderheid, maar ook in de aanwezigheid van de muziek. Je ontdekt lagen in de tracks die je niet eerder hebt ervaren. Het geluid lijkt zich in het midden van je hoofd af te spelen. Beschouw het niet als een muur van geluid, maar een halve cirkel.

Bowers & Wilkins 600 series

Het geluid van de speakers

De weergave is nauwelijks gekleurd, precies zoals het goede speakers betaamt. Neutrale speakers laten de opnames klinken zoals de muzikanten het bedoeld  hebben. De bassen van de Bowers & Wilkins 600 Series klinken dan ook niet als een zware muur van geluid, maar vormen een autonome laag in verhouding met de mid- en hoge tonen. De hoge klanken zijn nooit schel, maar vriendelijk aanwezig. Het menselijk gehoor is  van nature het gevoeligst voor de middenfrequenties, dus dat is precies waar de Britten op in hebben gespeeld.

De prachtige weergave zorgt dat je automatisch wordt meegesleurd in de muziekbelevenis. Prikkels of afleiding zijn even niet nodig, haast meditatief kun je van de muziek geniet. Emoties worden makkelijker aangeboord, wat een primaire functie is van muziek. Je kunt er ook niet makkelijk omheen: de 607 (de kleinste versie uit de serie) vult de ruimte (een relatief kleine woonkamer in mijn geval) volledig. Flink pompen is overigens ook geen probleem, de kwaliteit van het geluid wordt er nauwelijks minder door.

Bowers & Wilkins 600 series
De volledige 600 series van Bowers & Wilkins

Spotify vs Vinyl

Een behoorlijk positieve beleving, zoals je leest. Een gecomprimeerde belevenis weliswaar: Spotify stampt muziek aanzienlijk plat, zodat de muziek makkelijk te streamen is. Ook het versturen van muziek via bluetooth zorgt voor kwaliteitsverlies (hoewel steeds minder door betere technieken). Heeft vinyl in combinatie met een platenspeler dan écht zoveel meerwaarde voor het geluid? Audiofielen zweren erbij en zeker in combinatie met deze speakers maakt het wel degelijk indruk.

Het verschil zit ‘m voornamelijk in de warmte van de klanken en intensiteit, niet per se in de helderheid. Dit is een veel gehoord verhaal, maar ik heb werkelijk mogen ervaren. Zodra ik van de platenspeler wisselde naar Spotify, hoorde ik pas hoe samengeperst de muziek klinkt via de steamingdienst. Laat staan dat je Spotify luistert via crappy oordopjes (ik beken schuld – zo nu en dan).

Onze standaard is compleet verpest en zorgt in combinatie met een overdaad aan prikkels en drang naar afleiding, voor een mindere muziekbelevenis. Ik had het vermoeden al, maar kan het na de afgelopen weken bevestigen. Er is één nadeel aan dit alles: ik kan nooit meer terug. Mijn advies aan jou is om het zelf te beleven.