Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Human Interest 30 jul 2018

Renault over uitvalbeurt Max Verstappen: “Eigen schuld, dikke bult”

De Grand Prix van Hongarije is er eentje om snel weer te vergeten. Tijdens de natte kwalificatie deed de auto niet wat Max Verstappen wilde en een dag later werd het nog erger. Ondanks een goede start ging de Nederlander van Red Bull Racing met een kater de zomerstop in. De Renault-motor in zijn RB14 hield het al na zes rondjes voor gezien en Max Verstappen schoof zijn frustratie niet onder stoelen of banken.

Zowel de talentvolle Formule 1 coureur als zijn teambaas Christian Horner haalden keihard uit naar de Franse fabrikant. De krachtbron van Renault komt net als vorig jaar te kort als het gaat om vermogen en ook de betrouwbaarheid is een drama. Toch hoeven de mannen van Red Bull Racing niet op excuses te wachten van de Fransen. Renault legt namelijk de schuld van de uitvalbeurt bij het team neer.

Renault slaat terug richting Max Verstappen

In een interview met Cyril Abiteboul maakte de baas van Renault-motorsport duidelijk dat het niet alleen hun schuld is. “We hebben na Monaco een verbeterde MGU-K geïntroduceerd. Red Bull rijdt echter nog altijd met het oude exemplaar omdat ze geen gridstraf wilde incasseren. Met de nieuwe MGU-K hebben we de temperaturen veel beter onder controle. Bij onze auto’s geeft het geen enkel probleem,” Aldus Cyril Abiteboul.

Eerlijk is eerlijk, hier heeft hij een punt. Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat de vorige versie van de MGU-K niet deugt. Daarnaast is dit onderdeel ook nog eens een stuk zwaarder dan die van de concurrentie. Renault heeft dus gelijk als het aankomt op dit specifieke punt, maar kan toch niet ontkennen dat ze over de gehele linie tekort schieten.

Onterechte vergelijking

In het interview met Auto Motor und Sport verschuilt Cyril Abiteboul zich achter het feit dat andere teams wel direct wisselen en geen problemen hebben. “We kunnen Red Bull niet dwingen om met de nieuwe MGU-K te rijden, dat is hun eigen beslissing. Ons andere klantenteam wisselt wel direct naar nieuwe onderdelen.”

Het andere team waar de Fransman het over heeft is McLaren. Zij wisselen aanzienlijk vaker van onderdelen en pakken daardoor regelmatig een gridstraf. Logisch, want ze hebben aanzienlijk minder te verliezen dan een Red Bull Racing dat bovenin wil meestrijden om de constructeurs titel. Het is daarom dat Max Verstappen minder gemakkelijk zegt: “gooi er maar een nieuw onderdeel in.”

Red Bull Racing naar Honda

Na afgelopen weekend heeft de relatie tussen Red Bull Racing en Renault in ieder geval opnieuw een flink deuk opgelopen. Dat het niet meer goed gaat komen is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig rijden Max Verstappen en Daniel Ricciardo vanaf volgend jaar met een motor van Honda. Al is het nog absoluut niet zeker of ze daarmee wel kunnen concurreren met Ferrari en Mercedes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

RacingNews365

Reageer op artikel:
Renault over uitvalbeurt Max Verstappen: “Eigen schuld, dikke bult”
Sluiten