Alrik de Jong
Alrik de Jong Travel 16 mrt 2020

Reis- en luchtvaartindustrie in nood door corona: de feiten op een rij

Normaal gesproken lees je op Manners.nl iedere maandag een reisverhaal. Vandaag een overzicht van de situatie in de reis- en luchtvaarindustrie, die zwaar getroffen wordt door de crisis die corona teweeg brengt. Dit betekent het voor jou en de economie.

Het vliegverkeer ligt de komende weken grotendeels plat, reisorganisaties hebben alle vakanties tot en met 31 maart geannuleerd en toeristen moeten rekening houden met een vakantiestop tot diep in mei. Het is even niet het moment aan jezelf te denken, maar aan het collectief.

Corona-vouchers voor reeds betaalde reizen

Vanuit de reisindustrie wordt er een beroep gedaan op toeristen om meegaand te zijn. Als reizigers à la minute terugbetaald moeten worden, wat normaal gesproken de standaard is bij een annulering, kunnen reisondernemingen met cashflow-problemen te maken krijgen. Om dit te voorkomen heeft reissector ANVR samen met SGR de corona-voucher in het leven geroepen. Deze valt onder dekking van het garantiefonds, waardoor reizigers de zekerheid houden dat hun reeds betaalde reissom veilig is gesteld. Op een tijdstip waarop de reiziger weer aan vakantie denkt (dat moet binnen 1 jaar na uitgifte van kan hij de corona-voucher) kan deze ingewisseld worden voor een nieuwe reis.

„Over het algemeen is er door mensen heel positief op gereageerd. Er is begrip en we hebben relatief weinig boze reacties gezien”, aldus Steven van der Heijden van reisorganisatie Correndon, dat als eerst de vakantiestop invoerde, in Op1. „Als het straks over is, willen mensen gewoon weer op vakantie. Er zijn zelfs al mensen die een nieuwe reis hebben geboekt met het voucher.” TUI, De Jong Intra Vakanties, Sunweb de ANWB en de andere grote touroperators hebben ook alle reizen geannuleerd

Steunpakket voor de reisbranche

Maar er is meer nodig dan alleen corona-vouchers. Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR heeft in een telefoongesprek met de minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok aangedrongen op een flink steunpakket voor de reisbranche.

„Naast de maatregel waarvan bedrijven gebruik kunnen maken om werktijdverkorting aan te vragen, wil ik de overheid oproepen met aanvullende, substantiële, sectorspecifieke financiële maatregelen de reissector te steunen”, aldus Oostdam. In het gesprek met Blok heeft hij zijn standpunt verder toegelicht. Blok betuigde zijn betrokkenheid bij de reissector „in deze bizarre tijden”, waarin het toerisme lijdt onder de ingrijpende maatregelen om het coronavirus in te dammen. Blok heeft toegezegd de situatie van de reissector onder de aandacht te brengen van zijn collega’s in het kabinet.

KLM in nood

De luchtvaart wordt ook ongekend hard getroffen door de coronacrisis. Vliegtuigen blijven aan de grond doordat er bijna geen kaartje meer wordt verkocht. Opgelegde restricties maken de situatie nog penibeler. Kleine maatschappijen dreigen om te vallen en de situatie bij KLM is zorgelijk. Niet alleen duizenden banen worden geschrapt. Ook het netwerk van KLM, waarvan de hele reisbranche afhankelijk is, staat op het spel. Moederbedrijf Air France-KLM rekent in de komende maanden op een capaciteit die 70 tot 90 procent lager ligt dan normaal. De maatschappij probeert zoveel mogelijk kosten te besparen, maar hintte eerder al op een mogelijke noodzaak tot financiële ondersteuning. „We zullen alles op alles zetten om KLM en Schiphol overeind te houden. Het smalle belang van de schatkist, valt in het niet bij het grotere belang van de economie”, aldus Minister van Financiën Wopke Hoekstra in een verklaring.

Check ook: Een lijndienst per zeilschip naar Londen en New York tegen vliegschaamte

Reageer op artikel:
Reis- en luchtvaartindustrie in nood door corona: de feiten op een rij
Sluiten