Health 3 feb 2019 Jan de Raab

Regelmatig vasten: de ideale manier om af te vallen

Het overslaan van maaltijden om de inname van calorieën te beperken is een veilige manier om af te vallen. Op die manier ben je in staat om je metabolisme te beïnvloeden en actief gewicht te verliezen. Het geheim zit in het resultaat voor je lichaam. Je bent het namelijk aan het foppen.

Intermitterend vasten

De werking van het lichaam is op zijn minst bijzonder. Zo is je lichaam in staat om behalve vetten ook suikers te gebruiken als brandstof. Het probleem begint echter met het vermogen van het lichaam om energie op te slaan, of liever gezegd, de brandstof voor energie: vet.

Door je lichaam specifieke voedingsstoffen te onthouden, denkt je lichaam al snel dat er een periode van honger is aangebroken. Als reactie gaat het dus vetten opslaan zodat het in een magere periode wel over voldoende brandstof beschikt. Van die kennis maak je gebruik bij het intermitterend vasten. Je fopt als het ware het lichaam en zet het aan tot het verbranden van vet. Het resultaat: je verliest gewicht.

Wetenschappelijk verantwoord afvallen

Dat is het principe achter de dieetmethode die bekend staat als intermitterend vasten. In tegenstelling tot veel populaire diëten, kan het intermitterend vasten rekenen op de steun van wetenschappelijk onderzoek (inclusief een enorme studieanalyse van 2017 door de International Society of Sports Nutrition). De resultaten suggereren dat intermitterend vasten net zo effectief is als het beperken van de dagelijkse calorie-inname.

Wat is intermitterend vasten?

Intermitterend vasten betekent eigenlijk niks meer dan een periode van eten afwisselen met een periode van niet eten. Er zijn drie soorten intermitterend vasten:

  • Vasten gedurende de hele dag (5-6 dagen wel eten, 1-2 dagen niet eten)
  • Afwisselend vasten (1 dag eten, 1 dag niet eten)
  • Tijd-vasten (eten tijdens bepaalde uren: 04.00 – 08.00 uur en 16.00 – 20.00 uur voeruren)

Alle drie vormen van intermitterend vasten bieden dezelfde vet-verbrandende voordelen. Het verschil zit in de duur van het vasten. Vanzelfsprekend dien je tijdens de periode waarin je dus niet eet, wel verantwoord te eten. Dus geen extra vette hap in de vorm van frikandellen. Eet dus bewust en verantwoord.

Het grote voordeel is dat je lichaam zich aanpast aan het dieet. Met andere woorden, het zal je veel moeite kosten om grote hoeveelheden voeding naar binnen te werken. Dat is dan ook de reden waarom een ​​toenemend aantal onderzoeken aantoont dat periodiek vasten net zo goed werkt als het beperken van de calorie-inname als het gaat om gewichtsverlies.

Calorieën zijn nog steeds belangrijk

Nu is niks magisch aan het intermitterend vasten, je calorieën tellen nog steeds. Het is gewoon een alternatieve manier om diezelfde caloriebeperking te bereiken, zegt Grant Tinsley, onderzoeker en universitair docent bewegingsfysiologie aan de Texas Tech University. “Met traditionele caloriebeperking volg je een normaal, gezond eetpatroon, maar eet je minder bij elke maaltijd. Met intermitterend vasten eet je ongeveer hetzelfde. Het verschil zit in de omvang van de porties. Dit zorgt voor een lagere calorie-inname.”

Wat is het voordeel van intermitterend vasten?

Het belangrijkste voordeel van intermitterend vasten is met name gewichtsverlies en vetverlies. Het lichaam maakt insuline aan als de suikerwaarde in het bloed stijgt. Dit is normaal gesproken het geval tijdens het eten. Is er sprake van een hoge hoeveelheid insuline, dan verbrandt het lichaam geen vet. Tijdens een periode van vasten maakt je lichaam geen of minder insuline aan waardoor je lichaam voor de verbranding een beroep doet op de vetvoorraad. Het gevolg is dat je door de verbranding van vet ook gewicht verliest.

Het grote voordeel van intermitterend vasten: het helpt spiermassa te behouden. “Wanneer mensen afvallen, is dat meestal 75% vetverlies en 25% is spiermassa. Maar met vasten verandert de verhouding eigenlijk, zodat 90% van het gewichtsverlies vet is en 10% spierweefsel, “zegt Varady. Omdat de spiermasse niet aanzienlijk vermindert, zal dit ook geen effect hebben op het metabolisme. Feitelijk verhoogt vasten je metabolisme zelfs. “Het is een misvatting dat je metabolisme zal afnemen als je niet eet. Als je aan het vasten bent, ziet je lichaam het als een milde stress. Ook onderzoek laat zien dat je stofwisseling eigenlijk hoger is na een nacht vasten.”

Slechts één bijwerking

Ondanks de vele voordelen is er ook een keerzijde, ook al is dit vrij beperkt. Het grootste nadeel is prikkelbaarheid. De eerste vijf dagen van het vasten zijn voor veel mensen moeilijk, aldus Varady. “Prikkelbaarheid verdwijnt na de eerste week, waarna mensen daadwerkelijk zeggen dat ze over veel meer energie beschikken.”

Wie zou het moeten proberen?

Intermittent vasten is veilig voor iedereen. Als je medicijnen gebruikt, met name bij diabetes, raadpleeg dan eerst de huisarts, adviseert dr. Fung.

Het is belangrijk om te onthouden dat intermitterend vasten een eetplan is en geen dieet. “Mensen gebruiken het vaak als een korte termijnplan, maar de meerderheid van de onderzoekers beschouwt het liever als een levensstijl die je eindeloos voortzet als een alternatief voedingsplan,” alus Tinsley. Dat betekent dat het niet voor iedereen de meest ideale manier is om gewicht te verliezen.

Als je dus van jezelf weet dat je altijd wakker wordt met een hongerig gevoel, van een goed ontbijt houdt of in de regel van eten houdt, dan is dit wellicht minder geschikt. Motivatie is namelijk een belangrijk punt. “Je wil niet iets doen waar je moeilijk aan kunt vasthouden. Ben je het niet gewend om een bepaalde regelmaat te hebben wat het eetpatroon betreft, dan hoef je het niet te volgen, enkel omdat intermitterend vasten nu populair is.” Ben je gewicht verloren, maar kom je toch weer aan? Zo kun je dat voorkomen. 

Mensjournal

Reageer op artikel:
Regelmatig vasten: de ideale manier om af te vallen
Sluiten