Dit is waarom we uitkijken naar ‘Red Dead Redemption 2’

Er zijn tal van redenen waarom we uitkijken naar Red Dead Redemption 2. Sommigen zijn oppervlakkig en evident, andere redenen gaan echter wat dieper en zijn wellicht de ware bron van ons verheugen. We blikken terug op Red Dead Redemption en we kijken naar alle beschikbare informatie over Red Dead Redemption 2 om aan te geven waarom we toeleven naar dit vervolg.

De eerste Red Dead Redemption wordt gezien als één van de beste games van de vorige generatie. Uiteraard heeft dit te maken met het feit dat het een westerngame is, een genre dat vrij weinig vertegenwoordigd wordt. Het idee dat je een ‘western’ kunt spelen is al bijzonder, en dan blijkt het vervolgens ook nog eens een topgame te zijn.

Los van dit schokeffect valt Red Dead Redemption oprecht een heerlijke game te noemen. De grootsheid van de open vlaktes, de wildernis die tot leven komt, de geweldige animaties; de game zit gewoon fantastisch in elkaar zoals we inmiddels gewend zijn van Rockstar. Een vervolg van deze titel? Yes, please.

Rasechte westerns

Zowel voorganger Red Dead Revolver als vervolg Red Dead Redemption zijn rasechte western. Daarmee bedoelen we niet dat beide games mannen met cowboyhoedjes en paarden bevatten, maar dat ieder deel kernelementen van de beoogde filmgenres bevat. Zo is Red Dead Revolver een spaghettiwestern, inclusief de stille maar immer coole hoofdpersoon, de haast cartoonesk kwaadaardige wereld, en de perfect bijpassende soundtrack.

Red Dead Redemtpion daarentegen, is meer een epic western. Het verhaal komt langzaam op gang, er zijn veel wijde shots die het tijdperk goed in beeld brengen, en het plot bevat een zekere vorm van grootsheid (in dit geval de strijd van de overheid versus het laatste beetje ‘Wilde Westen-cultuur’). Wij zijn ontzettend benieuwd welke westernelementen ontwikkelaar Rockstar gaat hanteren in het aanstaande vervolg.

Prachtige omgevingen

Een groot deel van de aantrekkingskracht in Red Dead Redemption valt te vinden in de prachtige omgevingen. Te paard met een kalme draf door een bergachtig landschap wandelen, of onder begeleiding van een José González-nummer de oversteek naar Mexico maken, dit zijn de momenten waarop we onze gedachten even laten dwalen en simpelweg genieten.

De eerste trailer van Red Dead Redemption 2 laat een grotere diversiteit aan natuurlandschappen zien, die er (vanzelfsprekend) veel beter uitzien dan zeven jaar geleden. En niet alleen de flora oogt fantastisch, ook de fauna trekt de aandacht. We zien dieren die vrijelijk bewegen en op elkaar jagen. Dit geeft aan dat de game (zeer waarschijnlijk) allerlei systemen kent die autonoom opereren maar tegelijkertijd op elkaar reageren. En dat is simpelweg de beste manier om een open wereld tot leven te wekken: virtueel leven creëren en dit zijn gang laten gaan op een geloofwaardige wijze.

Grimmige toon

Veel games zijn ‘grimmig’, want je moet eenmaal de aarde redden van de ondergang/een horde zombies overleven/ruimtenazi’s opblazen, et cetera. Weinig games weten echter oprecht grimmig te zijn, zoals The Last of Us, maar ook Red Dead Redemption (neem het einde als voorbeeld). Hoewel we dit niet met zekerheid kunnen zeggen, lijkt Red Dead Redemption 2 dit traject te vervolgen als we naar de trailer kijken.

De sombere voice-overtekst, de treurige muziek, de veelal duistere shots waarin de zon net opkomt of ondergaat… het klinkt als overanalyseren, maar ontwikkelaar Rockstar pleurt niet effe een trailertje in elkaar. Alles wat zij doen is gecalculeerd, elke uiting is gepland. Zelfs een kartonnen cut-out die in de winkels komt te staan, moet de gehele bedrijfsketen overleven, inclusief de goedkeuring van de oprichters. Rockstar laat niets aan het toeval over, dus ook de toon van de trailer is een zeer bewuste keuze.

Next-gen

Red Dead Redemption 2 wordt de eerste echte ‘next-gen’ titel van ontwikkelaar Rockstar. GTA V is uiteraard opnieuw uitgebracht voor Xbox One, PlayStation 4, en pc, maar deze was uiteraard eerst uitgekomen op Xbox 360 en PlayStation 3. Red Dead Redemption 2 is volledig voor de huidige generatie spelcomputers ontwikkeld, en dat maakt nieuwsgierig.

Wat kan Rockstar doen met de kracht van huidige consoles? Krijgen we enorme gebieden voorgeschoteld? Of wordt er juist veel meer detail gestopt in elke vierkante meter? En hoe realistisch worden de animaties? Maar belangrijker nog: gaat de game unieke mechanieken of systemen bevatten? Voor bijna geen enkele andere ontwikkelaar zijn dit soort vragen op voorhand dusdanig interessant. Rockstar is echter een uitzondering op vrijwel elke regel, dus wij kunnen niet wachten tot we meer van hun nieuwste game gaan zien.

Reageer op artikel:
Dit is waarom we uitkijken naar ‘Red Dead Redemption 2’
Sluiten