Tessa Ham
Tessa Ham Money & Career 18 oktober 2020

Zo trek je de aandacht van een online recruiter

Carrièrekansen die vanzelf op je pad komen, in plaats van vacaturewebsites afzoeken en tientallen sollicitatiebrieven sturen. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, maar als je vaker wordt benaderd door recruiters kan dit zomaar de realiteit zijn. Maar hoe trek je nou de aandacht van recruiters?

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om op te vallen tussen de rest en jezelf aantrekkelijker te maken.

Zorg dat recruiters weten dat je openstaat voor nieuwe kansen

LinkedIn is de ideale plaats om de aandacht van online recruiters te trekken. Via het platform is het ook heel gemakkelijk om aan anderen te laten weten dat je openstaat voor nieuwe kansen. Ga hiervoor naar je profiel. Onder je bio vind je de mogelijkheid om recruiters te laten weten dat je beschikbaar bent voor carrièrekansen.

Je kunt vervolgens verschillende functietitels, locaties en soorten vacatures aanklikken om te zorgen dat je benaderd wordt met de juiste kansen voor jou. Maak je overigens geen zorgen dat je baas het niet zo leuk zal vinden als je openstaat voor andere avonturen. Je hebt de optie om dit alleen aan recruiters te laten zien en niet alle LinkedIn-leden.

Ben je werkloos? Dan kun je het best iedereen laten weten dat je op zoek bent, en niet alleen recruiters. Zo zorg dat je dat andere professionals ook weten dat je ervoor openstaat om benaderd te worden.

Lees ook: 5 kleine aanpassingen op LinkedIn die je onderscheiden van de rest

Zo sterk mogelijk LinkedIn-profiel

Om de aandacht te trekken van recruiters is het logisch dat je een sterk profiel moet hebben op LinkedIn dat opvalt. Als je het goed doet, komen de recruiters juist naar jou in plaats van andersom. Maak gebruik van elk onderdeel van je LinkedIn-profiel, zoals ook de aanschrijvingen. En belangrijk als je gecontacteerd wil worden: vergeet je contactinformatie niet.

Cleane social media-accounts of privé

Tip: hoewel LinkedIn vaak gebruikt wordt door recruiters, betekent dat niet dat ze nooit meer op andere social media kanalen kijken. Ook potentiële werkgevers zullen hiernaar kijken om te zien hoe je jezelf op het internet presenteert. Zet je accounts dus op privé of denk zorgvuldig na wat je plaatst als je een personal brand wil opbouwen.

Gebruik keywords

Hoe vinden recruiters jou en andere professionals? Door bepaalde woorden in de zoekbalk in te typen. Sterker nog, uit een enquete die in 2018 onder recruiters werd gehouden, blijkt dat velen artificial intelligence gebruiken om kandidaten te vinden. Dit betekent dat je keywords kunt gebruiken om de aandacht te trekken van deze recruiters.

Dit zijn als het ware steekwoorden, waarmee je jouw functies beschrijft. Ook de functietitel is hierbij belangrijk, die moet meteen duidelijk maken wat je doet. Let er ook op dat je niet te lange paragrafen maakt, die zijn lastig scanbaar.

Actie en reactie op LinkedIn

Eén van de beste dingen die je voor je carrière kunt doen is door actief te gaan netwerken. Dit kun je doen door met mensen uit je branche te verbinden, maar ook door actief te reageren op posts die door je netwerk geplaatst worden. Een groter netwerk kan al helpen met nieuwe kansen, maar ook recruiters letten erop hoe actief je bent.

CNBC meldt dat het zelfs een nog grotere impact kan hebben als die recruiters eerder genoemde AI-software gebruiken. Het vergroot namelijk je online aanwezigheid. Heb je bijvoorbeeld een beurs of (online) event? Schrijf er dan een post over. AI-algoritmes letten op content over dit soort evenementen, waardoor je zal opvallen tussen de rest.

Lees ook: 8 LinkedIn hacks om je netwerk uit te breiden

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Zo trek je de aandacht van een online recruiter
Sluiten