Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Wheels 23 sep 2020

Nieuwe Range Rover Velar is slimmer, duurzamer en gelikter

Als Land Rover met een nieuw speeltje komt, dan zetten we direct onze leesbril op voor nadere inspectie. Maak kennis met de nieuwe Range Rover Velar. Scrol helemaal naar beneden voor de verkoopinformatie.

De Range Rover Velar heeft een upgrade gekregen en is daardoor duurzamer en slimmer dan ooit. Voeg daar ook gerust aan toe dat de auto er nog mooier op is geworden. Land Rover introduceert onder meer een efficiënte P400e Plug‑in Hybride, maar ook nieuwe Pivi-infotainmentsystemen en elegante nieuwe designfeatures.

De nieuwe Range Rover Velar

De Range Rover Velar – gepositioneerd tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport – is een gebalanceerde mix van design en technologie. Vanaf nu is er ook elektrische power toegevoegd aan de auto.

De Velar P400e combineert efficiency met performance dankzij een 221 kW (300 pk) sterke 2.0 liter viercilinder Ingenium-benzinemotor en een 105 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 297 kW (404 pk) met een systeemkoppel van 640 Nm. In 5,4 seconden trek je op van 0 tot 100 ilometer per uur en dat is behoorlijk snel voor een bak als deze.

P400e Plug‑in Hybride

De geavanceerde elektromotor wordt gevoed door een 17,1 kWh lithium-ion-accu, die onder de bagageruimte zit weggestopt. Met Fast Charging (32 kW gelijkstroom) is de accu in een half uur van 0 tot 80 procent opgeladen. Stel dat je thuis een wallbox met een capaciteit van 7 kW hebt, dan kan dat in 1 uur en 40 minuten.

range rover velar, plug-in

Met een volle accu kan de nieuwe Range Rover Velar P400e tot 53 kilometer volledig elektrisch en lokaal emissievrij rijden. De puur elektrische actieradius is ruim voldoende voor het meeste woon-werkverkeer (ongeveer 20 kilometer in Nederland) in de EV-modus zonder onderweg te moeten opladen. Het gemiddelde brandstofverbruik is beperkt tot 2,2 l/100 km met een gemiddelde CO2-emisise van 50 g/km.

Drie rijmodi P400e

De Range Rover Velar P400e heeft drie rijmodi: EV, HYBRID en SAVE. In de EV-modus (Electric Vehicle) drijft uitsluitend de elektromotor de auto aan. In de HYBRID-modus – de standaardinstelling – werken de benzine- en elektromotor met elkaar samen. Het systeem past de werking van de aandrijflijn automatisch aan aan de rijomstandigheden en de resterende acculading. De functie Predictive Energy Optimization (PEO) integreert op slimme wijze route- en GPS-locatiegegevens om de efficiency en het comfort voor de geselecteerde reis te maximaliseren.

18-RR_Velar_21MY_Offroad_230920

Tot slot is er de SAVE-modus – deze geeft prioriteit aan de verbrandingsmotor om de acculading te sparen voor inzet later tijdens de reis, bijvoorbeeld bij het binnenrijden van stedelijk gebied.

Nieuwe Ingenium-motoren

Voor het eerst introduceert Land Rover ook nieuwe 3.0 liter zes-in-lijn Ingenium-motoren in de Range Rover Velar. De in eigen huis ontwikkelde motoren zijn verkrijgbaar als D300 (221 kW (300 pk)/650 Nm diesel) en als P400 (294 kW (400 pk)/550 Nm benzine).

velar

Al deze versies zijn standaard uitgerust met vierwielaandrijving en luchtvering voor het kenmerkende Range Rover-comfort. De nieuwste vier- en zescilinder Ingenium benzine- en dieselmotoren zijn voor het eerst ook met Mild Hybride-techniek verkrijgbaar voor een lager brandstofverbruik en lagere emissies.

Mild-Hybrid Electric Vehicle

De geavanceerde Mild-Hybrid Electric Vehicle-techniek (MHEV) voor de vier- en zescilinder dieselmotoren en de zescilinder benzinemotoren, omvat een Belt integrated Starter Generator (BiSG). Die kan de kinetische energie die anders verloren gaat, terugwinnen tijdens het remmen en ‘gas los’.

nieuwe range rover plug-in

Die energie wordt opgeslagen in een aparte 48-volt lithium-ion-accu, geplaatst onder de vloer van de bagageruimte. Deze accu levert energie voor de elektromotor als die de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren en ondersteunt het verfijnde stop-startsysteem van de Range Rover Velar.

Superschone dieselmotoren

De P400 zescilinder motor is voorzien van een elektrische supercharger, twin-scroll turbotechniek en Continuous Variable Valve Lift (CVVL) voor nog meer efficiency en performance. De krachtige P400-versie sprint in slechts 5,5 seconden naar 100 km/uur. De D300 dieselmotor heeft hier 6,5 seconden voor nodig. Het gemiddelde verbruik van de D300 komt uit op 7,4 l/100 km* met een CO2-uitstoot van 196 g/km*.

range rover velar

Dankzij sequentiële turbo’s en nabehandeling van uitlaatgassen is dit een van ’s werelds toonaangevende dieselmotoren. Niet voor niets voldoet deze krachtbron met 48-volt MHEV-technologie al aan de emissienormen Real Driving Emissions Step 2 (RDE2) en Euro 6d-Final. De D300 Ingenium-dieselmotor is ook verkrijgbaar in de Range Rover en Range Rover Sport.

Nieuwe D200 dieselmotor

Land Rover introduceert ook de nieuwe generatie viercilinder Ingenium D200 (150 kW/204 pk) dieselmotor in de Range Rover Velar. Deze biedt meer power, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. De motor wordt met dezelfde MHEV-technologie aangeboden als de rest van de motoren in het gamma. De CO2-uitstoot komt uit op 168 g/km*, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 l/100 km*.

Line-up aan motoren

Plug-in Hybride
• P400e: 297 kW (404 pk), 2.0 liter 4-cilinder benzinemotor, 640 Nm bij 1.500-4.400 t.p.m.
Benzine
• P250: 184 kW (250 pk), 2.0 liter 4-cilinder, 365 Nm bij 1.300-4.500 t.p.m., 8-trapsautomaat, AWD
• P400: 294 kW (400 pk), 3.0 liter 6-cilinder MHEV, 550 Nm bij 2.000-5.000 t.p.m.
Diesel
• D200: 150 kW (204 pk), 2.0 liter 4-cilinder MHEV, 430 Nm bij 1.750-2.500 t.p.m., 8-trapsautomaat, AWD
• D300: 221 kW (300 pk), 3.0 liter 6-cilinder MHEV, 650 Nm bij 1.500-2.500 t.p.m., 8-trapsautomaat, AWD

Pivi-infotainmentsysteem

De slimme auto is uitgerust met het nieuwste Pivi-infotainmentsysteem. Het slimme en intuïtieve systeem biedt de gebruiker nog meer digitaal gebruiksgemak. De nieuwe Range Rover Velar is gebaseerd op de geavanceerde Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0). Die ondersteunt een breed gamma nieuwe technologieën om ervoor te zorgen dat de auto altijd verbonden is en te allen tijde geheel up-to-date.

range rover velar, rijmodi

De nieuwe Range Rover Velar is per direct te bestellen. Prijzen beginnen bij 75.928 euro voor de efficiënte P400e Plug-in Hybrid. De D200 is verkrijgbaar vanaf 78.224 euro.

🚘 Check ook: Elon Musk: goedkope Tesla met next-level batterij komt eraan

Reageer op artikel:
Nieuwe Range Rover Velar is slimmer, duurzamer en gelikter
Sluiten