Jelle van Es Media 22 mei 2019

Review Rage 2: lekker erop los knallen zonder al te veel verhaal

Soms heb je games waarvan je niet helemaal begrijpt waarom er een vervolg op komt. Rage 2 is daar een goed voorbeeld van. De eerste Rage was namelijk een game die niet echt heel erg goed was en vooral als een uitgebreide tech-demo gezien kon worden. Toch is hier dan Rage 2. Een game die je meeneemt naar een wereld die zo goed als vernietigd is. Een wereld waarin je enerzijds gevaarlijke mutanten hebt en anderzijds een kwaadaardige organisatie genaamd The Authority die de overgebleven mensen wil onderwerpen. Jij bent daarbij de laatste Ranger, die na een pijnlijke veldslag de wijde wereld in trekt om de Authority uit te schakelen.

Het is een setting die niet echt een originaliteitsprijs verdient. En het wordt er niet beter op. Rage 2 is een game die een verhaal heeft dat je eigenlijk snel vergeet. De verschillende personages die je in je reis tegenkomt boeien niet en de cut scenes waarin zij een rol spelen zijn eigenlijk meer vervelend dan dat ze wat toevoegen. Ook is het hoofdverhaal qua lengte wat matig. Binnen een uur of tien ben je er wel doorheen.

What is RAGE 2? Official Trailer

Everything you need to know about RAGE 2! You know how most games have either guns OR cars OR open worlds OR superpowers? RAGE 2 says “nah” to OR and “hell yeah” to AND AND AND AND AND. RAGE 2 launches May 14, 2019!

Genoeg te doen in Rage 2

Gelukkig zijn er redelijk wat zij-activiteiten waar je je in Rage 2 mee bezig kan houden. Zo zijn er verschillende checkpoints om te veroveren, zijn er basissen waar veel vijanden zijn te vinden, zijn er speciale Arks te vinden en ga zo maar door. Met name die Arks zijn interessant. Ze worden vaak zwaar bewaakt, maar wanneer je daar alle vijanden heb weten uit te schakelen, dan kun je de Ark betreden en krijg je een speciale vaardigheid of een nieuw wapen. Bij vaardigheden moet je denken aan passieve krachten, zoals een dubbele jump, maar er zijn ook actieve krachten, waarmee je vijanden kunt wegslaan en uitschakelen.

rage 2

Zeker wanneer je een paar krachten en wapens hebt vrijgespeeld is het erg leuk om er op los te knallen. Het schietsysteem van de game is dan ook één van de sterkste punten van de game. Ik heb echt lol gehad met het simpelweg afstormen op een basis en vervolgens daar alles en iedereen af te knallen. Het probleem is alleen dat dat op lange termijn nogal eentonig is. Zeker wanneer je van plan bent de game een paar uur achter elkaar te spelen, dan word je er wel heel erg simpel van. De stukken waarbij je met je voertuig kunt gaan rondrijden maakt het geheel er niet veel beter op. Sterker nog, het rijden van je wagen is niet heel erg strak en voelt een beetje aan alsof je telkens een seconde te laat bent.

Wat dat betreft is het verstandig om Rage 2 te zien als een game die je in korte sessies moet spelen en waarbij je vooral veel simpele actie voorgeschoteld krijgt. Op die manier is de game de moeite waard. Als je hem echter wilt gaan beleven voor het verhaal, dan valt de game een klein beetje door de mand en dat is jammer.

Rage 2 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.