Redactie
Redactie Cars 13 mei 2016

R8, Huracan, GT86 en Abarth 595

Elke week introduceren fabrikanten wel nieuwe modellen. Het gros laten wij met liefde aan ons voorbij gaan. In deze wekelijkse rubriek vissen wij de krenten uit de pap. Met deze week: de sterkste en snelste Audi ooit gebouwd, een pure Lambo, verrassende Toyota GT86 en bommetje van Abarth.

Audi R8 Coupe V10 Plus Selection 24h

Even een cijfertje om duizelig van te worden: sinds zijn introductie op de circuits in 2009 heeft de Audi R8 maar liefst 323 races gewonnen (en het einde is nog lang niet in zicht). Daar is men bij Audi tevreden mee. Meer dan, zelfs, want zij vinden het racesucces van de Audi R8 LMS GT-3 wagen een reden om te komen met een speciale editie van de straatversie van de R8: de Audi R8 Coupé V10 Plus Selection 24h. Een hele mond vol voor: de snelste en krachtigste productie-Audi ooit gemaakt. De 5.2 liter V10 levert 610 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 3.2 seconden en een topsnelheid van 330 km/u.

Lamborghini Huracan LP580-2

We blijven nog even bij de 5.2 liter V10 die in de R8 huist: deze drijft namelijk ook de Lamborghini Huracan aan. Puristen zijn het erover eens: achterwielaandrijving is toch wel de puurste vorm van aandrijving voor een echte sportwagen. Niet dat wij de brute Lamborghini Huracan LP610-4 geen echt sportwagen willen noemen – we zouden niet durven – maar het feit dat er nu een achterwiel aangedreven versie komt, is toch wel mooi nieuws. Met 580 pk heeft-ie 30 pk minder dan zijn vierwiel aangedreven broer, maar daarentegen weegt-ie ook minder (- 33 kg) en dus lijden de prestaties er nauwelijks onder. Hij haalt een topsnelheid van 320 km/u en sprint in 3.4 seconden van 0-100 km/u. Dat scheelt vrijwel niets met de 325 km/u en 3.2 seconden van de LP610-4.

Toyota 86 Shooting Brake Concept

Toyota, wat doe je nu? Het laatste model waaraan wij een modificatie hadden verwacht, is wel de GT86. Toyota pakt uit met deze concept car op basis van de GT86 met shooting brake carrosserie. Het idee van Toyota: de GT86 wat praktischer maken terwijl de fun behouden blijft. Hij biedt meer ruimte en is iets zachter afgesteld. Het is nog maar een concept car maar wellicht is er ruimte voor op de markt. Best een slimme zet.

Abarth 595

Abarths knotsgekke versie van de normaal zo aaibare Fiat 500 heeft een update ondergaan. Hij blijft beschikbaar in drie versies, maar die leveren nu meer vermogen: 145 pk en 206 Nm voor de Abarth 595, 165 pk en 230 Nm voor de 595 Turismo en niet minder dan 180 pk voor de 595 Competizione. Wij kunnen uit eigen ervaring vertellen dat zo’n kleine rakker gaat als de brandweer. Nu was de Abarth 595 al een stuk stoerder dan de gewone Fiat 500, maar het nieuwe uiterlijk is wat verder aangedikt met nieuwe koplampen, een dikkere bodykit met vergrote luchtopeningen en nieuwe achterlampen.

Reageer op artikel:
R8, Huracan, GT86 en Abarth 595
Sluiten