Review: met de ‘QWIC RD10 Speed’ elektrische fiets ga je loeihard!

Elektrische fietsen zijn toch voor ouderen die trapondersteuning nodig hebben? Deels waar, ware het niet dat een ander type elektrische fiets de wereld aan het veroveren is: toffe ‘urban bikes’ die loeihard gaan. Manners’ Leroy testte de QWIC RD10 Speed. Van woonplaats Haarlem naar Manners’ HQ in de hoofdstad. 

Mocht je na het lezen van de intro het ‘bejaardenstigma’ nog niet hebben losgelaten, dan zal het volgende getal het wel doen: met de RD10 heb ik een topsnelheid van 53 kilometer per uur aangetikt. Dit is harder dan elke scooter (die niet in een schuurtje is opgevoerd) en wielrenners. Op het fietspad ben je dus altijd de snelste. Iets wat de overheid niet aan zich voorbij laat gaan, oftewel: geel plaatje achterop, helmpie op je knar en de regels opvolgen die ook voor scooters gelden.

Dat brengt een aantal voor- en nadelen met zich mee. Eerst de voordelen: je scheurt vrijwel iedereen voorbij. Bevredigend én efficiënt. Zeker als je stukken weg kunt pakken. Het nadeel: de rest van het verkeer begrijpt er niks van. Een fiets op de weg? En indien op het fietspad: een fiets die tot vijf keer harder gaat dan een gemiddelde stalen ros? Het is voor iedereen anticiperen en bovenal voor de bestuurder zelf: in de stad fietsen met deze snelheden vraagt om oplettendheid. Op een langer stuk kun je recordtrappen.

Je zult begrijpen dat een helm geen onnodige vereiste is. Esthetisch een beetje stompzinnig, een vrouw versieren bij het stoplicht wordt een iets grotere uitdaging nu ze denken dat je een overbezorgde Duister of Amerikaan bent. Ach, wat kan jou het boeien als je binnen een aantal tellen minstens dertig kilometer per uur trapt.

Qwick elektrische fiets gaat tot 45 km/u

Waarom zou je een elektrische fiets kopen?

De essentie van dit artikel: waarom zou je ruim drieduizend euro kapot smijten voor een elektrische fiets (speed bike)? De prijs lijkt in eerste instantie aan de hoge kant, maar is niet ongewoon voor dergelijke kwaliteit en/of vergelijkbare fietsen. Voor hetzelfde geld heb je inderdaad een scooter en zelfs een prima autootje. De RD10 zal dus niet bij iedereen bovenaan het prioriteitenlijstje staan, maar kent een groot voordeel ten opzichte van een scooter of auto: flexibiliteit en sportiviteit.

Qwick elektrische fiets gaat tot 45 km/u

Hoewel het nooit oncomfortabel zal worden op deze fiets, de krachtinspanning is immers een stuk lager dan op een normale fiets, verhoogt de hartslag (en daarmee verbranding) wel degelijk. Van Haarlem naar Amsterdam trapte ik in exact 35 minuten. In die minuten wilde ik constant de maximale snelheid rijden, waardoor ik wel degelijk werk moest verrichten. Aanzienlijk minder dan een wielrenner natuurlijk, maar na een rit als dit kreeg ik een voldaan gevoel. Ruim een half uur comfortabel trappen is nog altijd beter dan amper bewegen, zoals (vermoedelijk) de meesten van ons doen met een kantoorbaan en een auto voor de deur.

De fiets biedt dus vooral voordelen als je hem voor woon- en werkverkeer gaat gebruiken. Fileleed is verleden tijd, evenals gedoe met een OV. Het voelde oprecht als een moment van bezinning na een dag hard werken. Een moment waarin geen ruimte is voor een beeldscherm of afleiding. Meditatief bijna. En in tegenstelling tot een scooter, past de fiets makkelijk in m’n stadshuisje én naast mijn bureau. Ziet er nog tof uit ook.

Qwick elektrische fiets gaat tot 45 km/u

Wat kun je van de QWIC RD10 Speed verwachten

Allereerst de actieradius: volgens het boekje kun je tot 145 kilometer met ondersteuning fietsen. Dat is uiteraard in het meest gunstige geval en indien je zuinig rijdt. Na Haarlem-Amsterdam-Amsterdam-Haarlem (70 kilometer in totaal), is het tijd om hem op te laten indien je de volgende rit niet met een lege accu wil staan. Mocht dat wel gebeuren, dan kun je alsnog fietsen (nog een voordeel tegenover een scooter), maar aangenaam is het niet. De accu kun je uitnemen en binnen acht uur opladen. Mocht je deze rit dagelijks maken, dan is het aan te raden om hem elke nacht op te laten.

Qwick elektrische fiets gaat tot 45 km/u

Verder is het goed om te weten dat deze elektrische fiets is voorzien van hydraulische schijfremmen met dubbele remklauw en remonderbrekingssensor, waardoor ook bij hogere snelheden de veiligheid gewaarborgd is. De fiets is afgemonteerd met een kentekenplaatverlichting, remlicht, zijspiegel (verplicht), claxon (behoorlijk hard) en antislip trappers. Dankzij de zes standen kun je zelf kiezen hoeveel ondersteuning je wil, terwijl de versnellingen bepalen hoe snel je trapt. Bij een stoplicht is het aan te raden om hem lichter te zetten, zodat je snel weg kunt trekken. Het duurt heel even voor je van ondersteuning wordt voorzien en dan is het pittig om vooruit te komen in de zwaarste versnelling. En dat is het laatste wat je wil indien je met je helm op je hoofd naast de vrouw van je dromen staat…

–> Is dit niet het type elektrische fiets dat je zoekt? In ons dossier vind je een veelvoud aan elektrische fietsen, in alle soorten en maten. <–

Reageer op artikel:
Review: met de ‘QWIC RD10 Speed’ elektrische fiets ga je loeihard!
Sluiten