Puur feitelijk: is biologisch beter voor de gezondheid?

Abs are made in the kitchen. Logisch, dat je dan gaat voor de beste producten in die keuken. Velen gaan daarom voor biologisch. De voedselindustrie weet dat ook: gemiddeld kost biologisch eten zo’n 40% meer dan niet-biologische huismerkvarianten. De biologische hamvraag is nu natuurlijk: is dit het waard? Is het gunstiger voor de gezondheid?

Natuurlijk, puur, duurzaam, lokaal, vers en gezond. Allemaal begrippen die geassocieerd worden met biologisch eten. Maar wat is biologisch precies? Iedereen heeft daar een beetje zijn eigen beeld bij. Zo wordt aangenomen dat biologisch automatisch staat voor een betere planeet, zoals minder dierenleed, minder ontbossing, minder (synthetische)chemicaliën en een efficiënter gebruik van natuurlijke hulpbronnen zoals water.

Aan de andere kant is onze afstand met ons eigen voedsel nooit groter geweest dan de dag van vandaag; waar vroeger nog relatief veel mensen boeren waren of deze met regelmaat bezochten voor eetwaren, is momenteel 1% van de populatie op aarde verantwoordelijk voor al ons eten. In dit artikel gaan we puur kijken naar wat de wetenschappelijke literatuur zegt over biologisch eten. En dan focussen we ons op de gezondheidsaspecten van groente, fruit en granen.

Heeft biologisch eten invloed op je gezondheid?

Het primaire aankoopmotief waarom consumenten biologische groente en fruit kopen, is omdat ze er van uitgaan dat het gezonder is. Laten we voorop stellen dat het belangrijkste is dat je groente en fruit eet, of het nou biologisch of gangbaar geteeld is. We weten op basis van Nederlandse voedselconsumptiepeilingen dat 94% van de volwassen mannen tot 69 jaar de aanbevolen hoeveelheid fruit per dag niet haalt. Voor groente telt hetzelfde cijfer. Mannen, dit is niet goed natuurlijk. Foei.

Maar, kort gezegd: de onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er weinig tot geen significante verschillen zijn in voedingswaarde tussen biologisch en gangbare geteelde groente, fruit en granen.

Een andere reden om voor biologisch te gaan, is omdat het onbespoten is. Dit zou ook véél beter voor je zijn. Je raadt het al, qua gezondheidsvoordelen is ook dit is géén reden om meer te betalen voor je appeltje en bessen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) onderzocht in 2012 ruim 79.000 voedselmonsters en constateerde dat 97,1% van de monsters vielen binnen de toegestane niveaus aan residuen van bestrijdingsmiddelen. 54% van de genomen monsters bevatte helemaal geen residuen. Prima cijfers, toch?

Résumé

Biologisch eten mag dan wel geassocieerd worden met een hogere voedingswaarde, maar wetenschappelijk onderzoek laat dit onvoldoende zien. Ons advies luidt dan ook om gewoon voldoende groente en fruit te eten. Hier valt jouw winst te halen. Als jij jouw gezondheid prioriteit wil geven is meer groente en fruit belangrijk, niet of het biologisch is of niet. –> Wil je gewicht verliezen? Dan moet je deze 10 dingen sowieso laten <–

Fit Zonder Fabels

Reageer op artikel:
Puur feitelijk: is biologisch beter voor de gezondheid?
Sluiten