Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Health 17 augustus 2020

Push-ups en ademhaling: deze fout maak je tijdens het opdrukken

Waarschijnlijk maak jij een fout tijdens het opdrukken. Personal trainer Peter O Reilly, gespecialiseerd in push-ups, legt het uit. Het codewoord: ademhaling.

Autorijden, voetballen, dames versieren, sleutelen; er bestaat een hele lijst met dingen waarvan een man geacht wordt die te kunnen doen. Opdrukken is daar ook onderdeel van en daar voegen wij aan toe dat iedere man minimaal twintig push-ups op rij moet volhouden. Maar dan moet die ene fout wel uit je systeem.

Ademen tijdens push-ups

Personal trainer Peter O Reilly legt op Instagram uit hoe je correct push-ups uitvoert en begint bij het ademen, wat de meeste mensen volgens hem fout doen. “Voor de juiste ademhaling moet je tijdens de hoogste inspanning uitademen. Als je push-ups doet, adem je in terwijl je jouw lichaam laat zakken en adem je uit terwijl je jezelf weer omhoog duwt”, schrijft hij. Veel mensen doen dit andersom of helemaal niet, volgens hem.

Span je spieren tijdens het opdrukken

Naast een correcte ademhaling, vergeten veel mensen volgens de personal trainer ook hun spieren aan te spannen. “Voor een goede techniek in push-ups moet je een goede houding en een recht lichaam hebben. Span je kernspieren, quads (dijbeenspieren) en bilspieren aan om je lichaam te stabiliseren en de juiste positie te behouden”, zegt Peter. “Plaats je handen iets breder dan schouderbreedte en laat je lichaam zakken door jouw ellebogen te buigen. Doe dit tot een hoek van 90 graden en ga weer terug naar de startpositie.”

De fout die je maakt tijdens wat betreft ademhaling

Dan nog even over die meest gemaakte fout. “Hou je adem niet in tijdens het opdrukken, vooral niet op het einde van een set als je spieren vermoeid zijn. Correcte ademhaling tijdens push-ups zorgt ervoor dat je spieren voldoende zuurstof bevatten en dat helpt vermoeidheid te voorkomen.” Daarbij citeert hij nog maar een keer de American Lung Association: “Adem in tijdens een push-up terwijl je jouw lichaam laat zakken en adem uit tijdens het moeilijkste deel van de oefening, als je jouw lichaam terugduwt naar de beginpositie.” Duidelijk? Mooi, op naar de veertig!

?? Check ook: 5 push-up variaties voor een ijzersterk lichaam

Reageer op artikel:
Push-ups en ademhaling: deze fout maak je tijdens het opdrukken
Sluiten