Noah Korevaar
Noah Korevaar Media 20 jun 2019

PS5 en Xbox Scarlett: Waarom ontwikkelaars niet enthousiast zijn

Dat jullie uitkijken naar de PS5, is meer dan duidelijk. Eerder deze week schreven we over hoe de strijd tussen de PS5 en de Xbox Scarlett al gestreden zou zijn, een artikel dat jullie massaal openden. Nu steeds meer ontwikkelaars al de voorlopige hardware in handen hebben, komen we steeds meer over de volgende generatie consoles te weten.

PS5 en Xbox Scarlett

Lang niet altijd in de positieve zin, overigens. Deze week gaf Atsushi Inaba, hoofd van Platinum Games, zijn mening over de nieuwe consoles. Zijn studio is verantwoordelijk voor toptitels als Metal Gear Rising: Vengeance, NieR: Automata en Bayonetta.

Waar menig fanboy al halsreikend naar de Playstation 5 en Xbox Scarlett uitkijkt, wordt Inaba er niet warm van. Volgens hem voelt de aankomende generatie aan hardware namelijk als “meer van hetzelfde.”

Microsoft deelde details over de opvolger van de Xbox One tijdens de afgelopen E3. Sony onthulde vanuit het niks specificaties van de PS5 in mei. Maar beide consoles zijn gebaseerd op dezelfde CPU’s en GPU’s van AMD, technieken als ray tracing en razendsnelle SSD’s. Oftewel, het zijn gewoon computers.

ATSUSHI INABA
ATSUSHI INABA

Spul dat al bestaat

Daarom is de ontwikkelaar niet zo enthousiast. De ‘off-the-shelf’ architectuur maakt nieuwe consoles anno 2019 behoorlijk saai. Waar consoles vroeger geheel uiteenlopende custom chips gebruikten, bestaan nieuwe Playstations en Xbox’s uit “spul dat… al bestaat,” zo legt de Japanner uit.

“Het is prima. Daarmee bedoel ik: dingen zullen vast sneller gaan, graphics zullen vast beter zijn en misschien wordt het allemaal makkelijker met weinig laadtijden… dat is goed voor de consument.”

“Maar het is ook meer van hetzelfde, om eerlijk te zijn, vergeleken met de vorige generaties. Het is allemaal niet disruptive of super innovatief, als je het mij vraagt. Game hardware draaide ooit om custom chips, die je niet in PC’s had. Nu, als je ernaar kijkt, pakken ze gewoon spul dat al bestaat. De Switch is bijvoorbeeld gewoon een Tegra-chip die al bestond, en de consoles zijn gewoon computers in een andere behuizing, misschien met een kleine upgrade. Niks lijkt meer uniek.”

Cloud streaming

Maar waar wordt de president van Platinum Games dan wel nog warm van, als de hardware niet meer zo spannend is? De Japanner noemt als antwoord op die vraag de innovatie die we steeds meer zien in cloud-platformen zoals Google Stadia. Oftewel, games die gestreamd worden.

“Het is moeilijk om enthousiast te worden over spul dat eigenlijk al bestaat. (…) Daarom staan dingen zoals cloud-platformen voor mij veel meer voor innovatie. Het is weer echt iets compleet, compleet anders – ze zijn platformen waar ik blij van word en waar het voelt alsof er veel meer innovatie plaatsvindt.”

De mening van deze ontwikkelaar staat daarmee recht tegenover die van bijvoorbeeld Xbox Game Studios baas Matt Booty. Booty is logischerwijs zeer, zeer enthousiast over de Xbox Scarlett:

“Het debuut van de nieuwe generatie hardware kan van dezelfde orde zijn als de overgang toen we van 2D naar 3D gingen.” Dat lijkt ietwat overdreven, maar daarbij doelt Booty ook op de mogelijkheden die de hardware in combinatie met cloud streaming kan bieden. Als de komende generatie consoles in het teken staat van de overgang naar de cloud, dan hebben we wellicht nooit meer een PS6 nodig…

🔥Check ook: Xbox Scarlett vs PS5: ‘Strijd om krachtigste console is al gestreden’

VGC

Reageer op artikel:
PS5 en Xbox Scarlett: Waarom ontwikkelaars niet enthousiast zijn
Sluiten