Jan de Raab
Jan de Raab Health 27 mei 2018

Pronken met je zomerlichaam? Eerst aan de bak met deze tips

Als je bij het ontwaren van de eerste zonnestralen eens kritisch naar je lichaam kijkt, zul jij je wellicht afvragen wanneer je voor het laatst de binnenkant van een sportschool hebt gezien. Was dat vorige maand, drie maanden geleden of weet je nog maar amper hoe je het woord sportschool moet spellen? Tijd om de zaken rigoureus aan te pakken en die vetlaagjes te verbranden. Tijd voor een zomerlichaam.

En voordat je een ongemakkelijke kreet van onwilligheid bij de eerste gedachte aan een fysieke inspanning gaat uitslaan, wees je ervan bewust dat een uurtje van je kostbare tijd doorbrengen in de sportschool, slechts 1/15 deel van je gehele dag is. Dat kan nooit teveel gevraagd zijn om er snel goed uit te zien. Gebruik deze zes tips om je klaar te maken voor een gedenkwaardige zomer.

  1. Train progressief richting je zomerlichaam. Succes en inspanning gaan samen.

De beste methode om de smaak van het trainen (weer) te pakken te krijgen, is door terug te grijpen naar wat je nog weet. Eenvoudige oefeningen kun je gebruiken als basis om van daaruit verder te gaan met je training.

Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het moet gewoon consistent zijn. Drink bijvoorbeeld elke dag zeven dagen lang een liter water per dag. De tweede week, kun je dagelijks een kwartier met de rekstok aan de slag. Ook al is je primaire doel niet langer waterverbruik, je zult waarschijnlijk in die tweede week waarschijnlijk nog meer drinken dan je eerder had gedaan – en je zult je ook gaan verlangen naar andere oefeningen. Goede gewoonten moet je dus behouden.

Onderschat overigens niet het belang van doorzettingsvermogen. Niemand, zelfs de meest geroutineerde fitnessfreak, heeft alleen maar goede dagen. Zeker in het begin zul je voldoende tegenslagen moeten incasseren. Hou je motivatie op peil door verschillende oefeningen te doen. Als je gelooft in de kracht van visuele beeldvorming, gebruik dan een eigen mantra en laat desnoods ‘winners never quit’ op je sporttas borduren. Opgeven is geen optie.

  1. Vergroot je zelfvertrouwen

Als je je eenmaal op je gemak voelt, kun je alles verkennen wat de sportschool te bieden heeft, in plaats van routinematig de oefeningen afwerken. Je kunt jezelf het volledige scala aan trainingsmogelijkheden ontzeggen, door alleen maar de leukste oefeningen te doen, maar dat gaat het gewenste resultaat niet opleveren.

  1. Blijf hongerig naar meer

Een workout verlengen is vaak niet de juiste weg naar succes. In veel gevallen is de extra tijd die je er aan besteed zinloos. Je spieren worden echt niet sterker of massiever met vijftien minuten extra doelloos trainen. Wat wel helpt, is hongerig blijven naar resultaten. Eet bijvoorbeeld wat minder, zodat je bij een gelijke oefening naar verhouding meer calorieën verbrandt. Een uur extra slapen kan ook helpen, mensen die voldoende slaap krijgen of nemen zijn over het algemeen fitter dan degenen die onvoldoende nachtrust hebben.

  1. Wees dankbaar

Als een training niet zo goed ging als je had gehoopt, laat het dan gaan. Je kwam opdagen, en dat is op zich al een overwinning. Wees blij voor wat we hebben, wees niet ongelukkig om wat we niet doen.

  1. Tijd buiten de sportschool is net zo belangrijk als tijd in de sportschool

Trainen zou het gemakkelijkste onderdeel van je trainingsplan moeten zijn. Het zijn de beslissingen die ergens anders plaatsvinden, die echt belangrijk zijn. Zorg ervoor dat jij je goed voelt, dat geeft positieve energie die zich vertaalt in een goede, oprechte motivatie. Precies wat je nodig hebt voor een zomerlichaam.

  1. Tijd is een constructie, geen doel op zich

Het is goed om van te voren je persoonlijke doelen te bepalen. Het belangrijkste is dat je weet wat het doel inhoudt en niet dat het doel een strijdpunt wordt. Haal je jouw persoonlijke doelen niet? Niks aan de hand! Het laat je hooguit zien dat je wel op de goede weg bent, maar dat je nog even moet doorzetten.

Reageer op artikel:
Pronken met je zomerlichaam? Eerst aan de bak met deze tips
Sluiten