Jelle van Es Media 7 okt 2017

Project Cars 2 Review – Een behoorlijk lastige game

Project Cars 2 stond hoog op het verlanglijstje voor 2017, wat toen nu toe een uitstekend racejaar is. Nu de game een tijdje uit is en we er flink mee hebben gestoeid, moeten we de conclusie trekken dat de game niet helemaal aan ons besteed is.

Het probleem dat we met Project Cars 2 hebben, is dat het verdomd lastig is. Dan hebben we het niet over het feit dat het niet lukt om in een race op het podium te raken, maar meer dat bepaalde wagens gewoon totaal niet te besturen zijn. Nu begrijpen we dat Project Cars 2 streeft naar een realistische ervaring, maar dit is nauwelijks te doen.

Wie zich waagt aan de carrièremodus van de game en het een goed idee vindt om in een kartserie te beginnen, wensen we veel succes. Op een gegeven moment heb je wel door hoe je een kart redelijk soepel door de bocht moet krijgen, maar we moesten daardoor veel inboeken op snelheid wat uiteraard slecht is voor je positie.

Nu kun je in diezelfde carrièremodus ook kiezen om in andere klassementen te beginnen. En ja, er zijn wagens waarbij de besturing dankzij een redelijk ABS-systeem te doen is. Toch is het ook hier echt harken geblazen. Je moet het rempunt zeer goed timen en niet te vol op de rem rammen, want dan breekt de achterkant uit en vlieg je zo de bocht uit. Maar goed, dat kun je verwachten als je een realistische racegame speelt.

Russisch Roulette

Het is nu echter een soort van Russisch roulette wanneer je in de carrièremodus je kampioenschap kiest. Soms heb je iets dat op papier perfect klinkt, maar in de praktijk een stuk pittiger blijkt te zijn. Dan zit er niks anders op dan door de zure appel heen bijten. Het is namelijk niet mogelijk om na het maken van een verkeerde keuze terug te komen in het menu. Je moet of alle races afmaken of een nieuwe carrière beginnen. Nu is dat laatste niet heel lastig wanneer je na de eerste race op dit probleem stuit. Het wordt wel wat irritanter als je al een tijdje bezig bent en met jouw personage en een paar mooie kampioenschappen heb gereden.

En dat is gewoon doodzonde. Als de game gewoon net iets fijner speelbaar was, dan waren we zeer enthousiast geweest. Er zijn genoeg raceclasses om mee los te gaan en het ziet er uitstekend uit. Zeker wanneer je te maken krijgt met races waarbij het flink regent is het genieten geblazen. Overigens is dat niet iets waar je echt op wil hopen. Met regen is het nagenoeg onmogelijk om de auto op een nette manier op de baan te houden en neemt de frustratie helemaal de overhand.

Daarmee is Project Cars 2 een titel die alleen voor de echte fanatiekelingen geschikt is. We zijn zeker niet slecht wanneer het op racegames aankomt en we houden wel van uitdaging, maar dit stijgt eerlijk gezegd gewoon boven onze pet uit. Voor de brede doelgroep is het beter om deze game links te laten liggen. Als je een Xbox One hebt, dan is Forza Motorsport 7 meer jouw ding. En de PlayStation 4-gamer mag hopen dat Gran Turismo Sport de verwachtingen waar kan maken.