Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Televisie 2 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

PostNL gefileerd op Twitter na ijzersterk item van Arjen Lubach

Als je ergens iets bestelt, is de kans groot dat een PostNL bezorger je dit pakket komt overhandigen. De kans dat hij of zij dit met een glimlach doet, is echter een stuk kleiner. Iedereen die gisteren naar De Avondshow met Arjen Lubach heeft gekeken, begrijpt wel waarom.

Aanleiding voor het item over PostNL is de ‘dag van de pakketbezorger’. Dit is een initiatief dat door het bedrijf zelf in het leven is geroepen om hun bezorgers extra in het zonnetje te zetten. Volgens Arjen Lubach is dat geen overbodige luxe, want PostNL heeft er een hoop aan gedaan om de werkomstandigheden van de bezorgers zo beroerd mogelijk te maken.

PostNL hard aangepakt door Arjen Lubach

Arjen Lubach legt uit hoe dit zit. Om te beginnen maakt hij duidelijk dat PostNL eigenlijk niet de werkgever is van de pakketbezorgers, maar de opdrachtgever. Ondanks dat de bezorger die bij jou aan de deur komt gehuld is in een PostNL outfit, is hij vaak niet in dienst bij het bedrijf. 10 jaar geleden koos het bedrijf er namelijk voor om vooral met ZZP’ers te gaan werken.

Zoals je in het item van De Avondshow met Arjen Lubach kunt zien, weet PostNL daar zelf een mooie draai aan te geven. Ze brengen naar eigen zeggen ondernemerschap naar de werkvloer en halen de ballast van een CAO weg bij de bezorgers. Klinkt positief, maar volgens Lubach komt het er in de praktijk op neer dat pakketbezorgers worden uitgeknepen zodat PostNL meer winst kan maken.

Twitter haalt uit naar PostNL

Het resultaat is dat pakketbezorgers nu voor een hongerloontje keihard moeten werken. Ze hebben vaak geen arbeidsongeschiktheidsverzekering (want te duur), ontvangen geen pensioen en hebben niet eens de tijd om naar de wc te gaan. In plaats van daar wat aan te doen, kiest PostNL ervoor om hun nettowinst van 325 miljoen euro te investeren in aandelen.

De Avondshow met Arjen Lubach ondanks sterk item kansloos tegen Ajax

Velen keken met stijgende verbazing naar het item in De Avondshow met Arjen Lubach. Sommigen van hen maakten hun ongenoegen ook duidelijk. Op Twitter werd er hard uitgehaald naar PostNL.

Dit is zeker niet de eerste keer dat er kritiek is op PostNL. Eerder dit jaar was ook FNV boos op de grootste postbezorger van Nederland. Net als Arjen Lubach kan ook deze vakbond het moeilijk verkroppen dat een bedrijf dat zoveel winst maakt zo slecht omgaat met haar eigen medewerkers.

De Avondshow met Arjen Lubach

Het item over PostNL is tot nu toe één van de hoogtepunt van De Avondshow met Arjen Lubach. De opvolger van Zondag met Lubach zit inmiddels in zijn tweede week en is qua kijkcijfers in ieder geval goed van start gegaan. Toch is er ook enige kritiek.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.