Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's & Motoren 21 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

Porsche werkt aan revolutionaire accu om Tesla te snel af te zijn

De strijd der elektrische auto’s is in volle gang. Tesla staat nu nog als hoogste op de apenrots, maar Porsche begint te klimmen. Hun nieuwste wapen in deze strijd is een revolutionaire batterijtechniek die letterlijk voor een voorsprong moet gaan zorgen, maar dan wel alleen op het circuit.

Porsche heeft een joint venture, genaamd Cellforce, opgericht met als doel om vanaf 2024 accu’s met siliciumanodes te produceren. Dit doet de Duitse concurent van Tesla samen met het eveneens Duitse Customcells. In een gloednieuwe fabriek zullen in eerste instantie dertien engineers aan de slag gaan.

Porsche werkt aan revolutionaire batterijtechniek

Zij zullen zich gaan richten op lithium-ionaccu’s die gebruikmaken van siliciumanodes in plaats van de gebruikelijke grafietanodes. Het grote voordeel is dat accu’s met deze techniek een grotere energiedichtheid hebben. Volgens Porsche CEO Olivier Blume kan dit tot wel 40% schelen. Je zou dit voordeel kunnen gebruiken om de actieradius te verhogen zonder de batterij groter te maken, of om de accu kleiner te maken zonder verlies aan opslag.

Move over Tesla! Porsche Taycan pakt opmerkelijk snelheidsrecord

Een ander voordeel van deze siliciumanode-accu’s is dat je ook sneller kunt opladen. Het streven is om binnen een kwartier weer op 100% te zitten. En niet alleen het laden via de stekker wordt effectiever, maar ook het terugwinnen via regeneratief remmen zal meer opleveren. Dit klinkt als een een flinke bedreiging voor Tesla. Dat is het ook, maar niet op de openbare weg.

Tesla moet vrezen (op het circuit)

Porsche benadruk dat deze batterijtechniek niet bedoeld is voor hun straatauto’s, maar alleen voor de raceauto’s en ‘high performance’-versies. Die keuze heeft vooral te maken met de nadelen van een siliciumanode-accu. Zo kunnen ze niet goed tegen temperaturen onder het vriespunt en ligt ook de levensduur een stuk lager. Deze nadelen spelen amper een rol binnen het autoracen, maar wel bij dagelijks gebruik.

De nieuwe Tesla Roadster is buitenaards snel dankzij SpaceX

Op het circuit gaat Porsche waarschijnlijk flink inlopen op Tesla, maar op de openbare weg gaat deze batterijtechniek daar niet voor zorgen. Althans, nog niet. Hoewel de siliciumanode-accu op dit moment nog te veel nadelen heeft, hoeft dat in de toekomst natuurlijk niet zo te zijn. Wie weet kan Porsche hun nieuwe accu verder doorontwikkelen en zo en tik uitdelen aan Tesla.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.