Redactie
Redactie Wheels 26 feb 2019

‘Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrisch’

Porsche heeft aangekondigd dat de volgende generatie van de Macan een volledig elektrische modelreeks wordt. De productie van de elektrische Macan begint in 2020. Porsche’s eerste volledig elektrische sportwagen Taycan gaat eind 2019 in productie. Kort daarna volgt de Taycan Cross Turismo.

Tot 2022 investeert  Porsche meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, en in 2025 heeft 50 procent van alle nieuwe Porsche-modellen elektrische aandrijving. De komende jaren focust de fabrikant zich op de mix van nog verder doorontwikkelde benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven sportwagens.

Nieuwe generatie Porsche Macan gebouwd in Leipzig

Het besluit om de volgende generatie van de Macan in Leipzig te gaan bouwen werd in juli 2018 genomen. Met deze investering in elektrische mobiliteit wordt in Leipzig de mogelijkheid gecreëerd om op de bestaande productielijn elektrische voertuigen te gaan bouwen. De volgende generatie Macan vormt het startschot voor verdere elektrificatie. Net als de Taycan krijgt de compacte SUV 800-volttechnologie en is de auto gebaseerd op de Porsche PPE-architectuur (Premium Platform Electric), die in samenwerking met Audi is ontwikkeld. Met een verder verbeterde flexibiliteit en efficiency wordt de toekomst van de fabriek in Leipzig bezegeld.

Geavanceerd en duurzaam

In 2002 ging bij Porsche Leipzig GmbH de productie van de Cayenne van start met 259 werknemers. Sindsdien is de fabriek voortdurend doorontwikkeld om uit te groeien tot een van de meest geavanceerde en duurzame productiefaciliteiten in de auto-industrie. In 2011 bracht de ontwikkeling van de Macan grote veranderingen met zich mee: de faciliteit in Leipzig groeide uit tot een volledige fabriek, met een eigen perserij, bodyshop en lakstraat.

In februari 2014 werden van de compacte SUV 40.000 exemplaren op jaarbasis gepland. Tegenwoordig zijn dit meer dan 90.000 auto’s per jaar voor alle wereldmarkten. Twee jaar geleden is de tot dusverre laatste uitbreidingsfase van start gegaan en kan ook de Panamera volledig in Leipzig worden gebouwd. In totaal werken nu meer dan 4000 mensen in de fabriek. Sinds de openingsceremonie in februari 2000 heeft Porsche meer dan 1,3 miljard euro in de ontwikkeling van Leipzig geïnvesteerd. Check ook onze review van de Porsche 718 Cayman GTS, waarmee we onlangs op Texel reden.

 

Reageer op artikel:
‘Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrisch’
Sluiten