Redactie
Redactie Cars 22 dec 2017

Porsche Macan Turbo bewijst zich als alleskunner

De Porsche Macan Turbo: is dit dé ultieme manier om geen sportwagen te rijden, maar stiekem toch wel omdat-ie misschien wel aanvoelt als een échte Porsche in een wat meer praktische en handzame verpakking? Let’s find out.

De Porsche Macan is het ontbrekende puzzelstukje

Als je een Porsche koopt, heb je een sowieso één zekerheid: je krijgt een verdomd goede sportwagen. In zijn puurste en bekendste vorm heet die dan natuurlijk 911. Er was een tijd waarin je bij Porsche louter terecht kon voor een traditionele sportwagen: die 911 in coupé-, cabrio- of targa-vorm. Wat nu als je wat anders wilde?

Sinds een flink aantal jaren kan dat. Hoe? Met de Porsche Cayenne en Porsche Panamera, je kent ze. Toch bleef er een dilemma bestaan: je had nu de keuze uit een pure sportwagen óf een bakbeest van een SUV óf een bakbeest van een vierdeurscoupé. Wat nu als je uit praktisch oogpunt niet kunt rijden in een coupé of cabrio, maar helemaal geen behoefte hebt aan zo’n lel van een SUV of performance limo? In 2014 kwam het antwoord en dat antwoord luistert naar de naam Porsche Macan.

Misschien toch een klein beetje 911-gevoel?

De Porsche Macan is een compacte SUV en daarmee qua carrosserie een hit. En dat dan mét het typische Porsche DNA. Win-win zou je op voorhand zeggen.

Om uit te zoeken hoe sterk die win-win is, stapten wij in de allerdikste versie: de Porsche Macan Turbo. Die naam is een beetje misleidend, want tegenwoordig maakt Porsche bij het gros van de motoren gebruik van turbo-techniek. Kenners weten: de toevoeging ‘Turbo’ aan de typenaam betekent maar één ding: gruwelijk veel vermogen.

Kun je de feeling van een 911 verpakken in een compacte SUV? Dat is de vraag die wij wilden beantwoorden. Natuurlijk is het een wezenlijk andere auto, dat snapt zelfs een leek, maar met 400 pk onder de kap, hoopten wij na onze test te kunnen zeggen: dit is in wezen een hogere 911. Dat is natuurlijk een platgeslagen statement, maar we kunnen alvast verklappen: daar komt het wel op neer.

Hoe voelt dat dan?

Wie bekend is met Porsche, voelt zich meteen thuis in de Macan. De vormgeving van de middenconsole, de tellers, de plaatsing van de knoppen: het is een feest der herkenning. En oh zo hoogwaardig. Wie niét bekend is met Porsche, zal dit ook direct voelen, want hij/zij zal eventjes moeten uitvogelen hoe je de auto start. Dat doe je geheel in goede traditie links van het stuur en niet rechts.

Hoe kun je het rijden in een auto als deze het beste uitleggen? Natuurlijk is-ie snel, natuurlijk stuurt-ie uiterst precies en snaarstrak, natuurlijk is-ie alert en communiceert-ie beter dan een maxima cum laude afgestudeerde master student Communicatiewetenschap. Het is immers een Porsche. Maar er zijn meer sportieve en krachtige SUV’s. Wat is de meerwaarde van deze?

Wat het rijden in de Porsche Macan Turbo zo bijzonder maakt, is de fabelachtige combinatie van brute kracht en raffinement. Dit komt vooral tot uiting wanneer je van rustig rijden overschakelt naar vol gas op de plank. Bij veel wagens met een bijzonder hoog vermogen voel je dan hoe de mechanica loopt te sleuren en trekken. Bij de Macan niet. Deze auto lijkt te zeggen: ‘Chill out, hier ben ik voor gebouwd, ik doe het voor je‘. En zo is het ook. De Porsche Macan Turbo staat altijd aan. Heerlijk stil en betrokken genoeg bij een rustige rijstijl, maar in een fractie van een seconde een beest. Geen ongecontroleerde Hulk, maar een geraffineerde Superman.

Dat laatste gaat niet helemaal op. Moet Superman een pakkie aantrekken om zijn identiteit te verraden; aan de Porsche Macan Turbo zie je altijd dat-ie een krachtpatser is. Zijn krachtige neus, brede koets, gigantische velgen die zicht bieden op remschijven van het formaatje pizza extra large en zijn vier dikke uitlaatpijpen aan de achterkant doen weinig moeite om zijn ware intenties te verhullen. En mocht je het niet direct zien, dan hoor je het wel.

Dat geluid….

Want man oh man, wat kan deze wagen heerlijk brullen. Anders dan bij de 911 is dit geen boxermotor maar een V6. Hij heeft dus niet dat kenmerkende ‘911-geluid’, maar maak je geen zorgen: de soundtrack is prachtig. Druk je op de sport- of sport plus-knop, dan doet de wagen geen pogingen meer om het uitlaatgeluid binnen de perken te houden. Ons advies: lekker in die sportmodus rijden. Niet alleen rijdt de Macan dan heerlijk, iedereen zal genieten van het geluid.

Voordeel ten opzichte van zijn grote broer

Ten opzichte van zijn grotere broer Cayenne heeft de Macan een groot voordeel: hij is compacter en mist daardoor die ‘P.C. hoofttractor-factor’. Met andere woorden: in een Porsche Macan, zelfs in de Turbo, ziet men je niet zo snel aan voor een aso. Dus nee: wij voelden ons niet schuldig als wij in een woonwijk keurig van het gas af gingen en de uitlaat dit beloonde met luid geknetter. Het geluid van de auto blijft verslavend, vooral als je écht vol gas gaat. De automaat schakelt namelijk niet alleen belachelijk snel, de symfonie die de transmissie en motor ten gehore brengen in de hoogste toerenregionen klinkt écht als in de autosport. Bij het opschakelen bij zo’n 6.000 toeren laat de auto korststondig zo’n heerlijke jank horen. Het is op die momenten dat jij je herinnert waarom je voor een Porsche hebt gekozen.

Plezier mag wat kosten

De Porsche Macan Turbo is verslavend. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de portemonnee. Dan hebben we het niet eens over de aanschafprijs van zo’n 120k, maar vooral over het feit dat je – mede door zijn opzwepende karakter – gemiddeld elke 8 a 9 kilometer een liter Euro 98 door de motor heen jaagt. Ach, plezier mag wat kosten en laten we eerlijk zijn: het is een top-of-the-line Porsche.

Om te overwegen…

Zijn er ook redenen om niét voor een Porsche Macan te kiezen? Welnu: als je een gezin hebt met wat oudere kinderen, verwacht dan geen ruimtewonder. De bagaruimte is prima, maar de achterbank is een tikkie krap. Dan “moet” je toch echt doorgaan voor die Cayenne. En over die Cayenne gesproken: toen wij onze Macan ophaalden, konden wij even kijken naar de nieuwe Cayenne. Iets om over na te denken: het interieur van de nieuwe Panamera en Cayenne is waanzinnig. Niet dat er iets mis is met dat van de Macan, maar hij draait inmiddels bijna 4 jaar mee en dat zie je een klein beetje aan het instrumentenpaneel. Dus weet dat er over niet al te lange tijd een vernieuwde Macan aan zit te komen. Niet dat het de huidige minder begeerlijk maakt, maar wij wilden het wel even gezegd hebben.

Reageer op artikel:
Porsche Macan Turbo bewijst zich als alleskunner
Sluiten