Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Auto's & Motoren 20 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Zo bizar veel winst maken Porsche en Lamborghini per auto

Dat de winstmarge voor een fabrikant van een dure, luxe auto hoger is dan bij die van een goedkope stadsauto, mag geen verrassing zijn. Maar had je gedacht dat Porsche, Bentley en Lamborghini zóveel per auto verdienen?

Autofabrikanten worden op financieel gebied steeds slimmer. Elk merk probeert op een steeds efficiëntere manier te werken om zo meer winst per auto te maken. Als je de laatste jaren een beetje hebt opgelet in autoland, weet je dat elk merk – met name hoog in de markt – zo ongeveer dezelfde plannen heeft. Niet per se heel veel meer auto’s per jaar verkopen, maar wel véél meer winst per model maken.

Delen van techniek

Zoals gezegd is dat in lagere segmenten best lastig. Voor B- en C-segment auto’s kun je immers geen exorbitante bedragen vragen, omdat klanten dan simpelweg niet van jou kopen. Platform- en techniekdeling maakt dan een hoop goed en dat is dan ook precies de reden dat verschillende merken binnen grote concerns dezelfde techniek gebruiken. Zo zijn de productiekosten van een auto lager, en werken ze dus efficiënter.

Aan de bovenkant van de markt weten autofabrikanten juist precies hoe ze klanten zoveel mogelijk voor een auto kunnen laten betalen. Wie een budget van een ton of meer heeft te besteden, wil namelijk geen kale auto. Integendeel, klanten die in de hogere segmenten shoppen, willen een uitvoering met zoveel mogelijk (en het liefst gepersonaliseerde) opties. En daar weten autofabrikanten maar al te goed op in te spelen.

Peperdure optiepakketten

Ga maar eens neuzen in optielijsten van fabrikanten. Waar een merk als Toyota standaard uitgebreide rij-assistenten levert in elke Yaris, moet je bij merken als Porsche en Bentley gewoon een peperduur optiepakket aanvinken voor zaken als adaptieve cruise control of een rijstrookassistent. En met eindeloze personalisatie-opties, heb je nou eenmaal de kans om heel veel geld in een auto te stoppen. Als de keuze reuze is, dan is de prijs dat vaak ook.

Lamborghini spreek je nooit meer verkeerd uit met dit ezelsbruggetje

Daar werden we deze week maar weer mee geconfronteerd, want Lamborghini en Bentley deelden hun financiële jaarcijfers van 2022. En uit die cijfers blijkt dat de winst van beide bedrijven echt enorm is gegroeid, maar dat de twee niet heel veel meer auto’s dan in 2021 hebben verkocht.

Winst per auto voor Bentley

We beginnen bij Bentley. De Britse autobouwer zette vorig jaar 15.174 auto’s af. Dat is maar 4 procent meer dan het jaar ervoor. De winst van Bentley is echter met een waanzinnige 82 procent gestegen, naar een bedrag van 708 miljoen euro. Delen we dat, even heel simpel, door het aantal afgezette auto’s, dan verdiende Bentley vorig jaar per auto ruim 46.000 euro. Dat is ruim 20.000 euro meer per auto dan in 2021 het geval was. Uiteraard komt die winst niet direct uit de verkoop van een auto, maar het geeft een beeld van de marge op een dergelijk luxe model.

Winst per auto voor Lamborghini

Bij Lamborghini verdiende men vorig jaar nog meer geld per geleverde auto. Het zette in totaal 9.233 auto’s af (tegenover 8.405 in 2021) en boekte een winst van 614 miljoen (tegenover 393 miljoen in 2021). Een snelle rekensom laat zien dat de Italianen in 2022 ruim 66.500 euro per verkochte auto verdienden. Ook dat is ruim 20.000 euro meer winst per auto dan een jaar eerder.

Winst per auto voor Porsche

Porsche dan? Het zette vorig jaar 2,6 procent meer auto’s af, maar de winst groeide met 27,4 procent. Per auto ging het om een winst van bijna 22.000 euro.

Meer volume?

Goed, en waar denk je dan waar al die luxemerken zich in de toekomst op gaan richten? Heel veel meer volume draaien, dat willen ze eigenlijk niet. Hun auto’s moeten immers exclusief blijven. Nee, ze willen de waarde voor de klant verhogen. En dus kan het zomaar zijn dat Bentley, Lamborghini en andere luxemerken dit jaar weer volgende recordwinsten boeken.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.