Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's 9 apr 2021
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Porsche 911 GT3 slaagt voor bizarre testrit

Voordat auto’s de weg op gaan, worden ze uitvoerig getest door de fabrikant. Zo ook de Porsche 911 GT3. Bij deze wagen ging de Duitse autobouwer wel heel ver voor een test. Letterlijk.

Het merk testte de Porsche 911 GT3 over het Nardò-testcircuit in Italië. De testcoureurs reden niet eventjes over de 12,6 kilometer lange cirkelvormige baan, maar legden 1.923 rondjes af.

5.000 kilometer lang 300 kilometer per uur

In totaal maakten ze 5.000 kilometer in de Porsche 911 GT3, met een constante snelheid van 300 kilometer per uur. Er werd alleen gestopt om te tanken.

Met de bizarre testrit testte Porsche de motortechnologie van de 911 GT3. De 4.0 liter zescilinder, die gebaseerd is op de R Cup-auto van het merk, levert 502 pk. Door aanpassingen aan het blok te doen is de straatmotor volgens Porsche betrouwbaar tot ‘redline’ (9.000 toeren per minuut). De auto slaagde met vlag en wimpel voor de test.

Het blok van de Porsche 911 GT3 draaide meer dan 22.000 uren

Naast de etst op het Nardò-circuit heeft de motor meer dan 22.000 uur op de testbank gedraaid. “Tijdens het testen hebben we herhaaldelijk typische circuitprofielen gesimuleerd en de motor een groot deel van de tijd op vol gas laten draaien ”, aldus Thomas Mader, Project Manager GT Road Car Engines.

Porsche 911 GT3, 300 kilometer per uur
(Afbeelding: Porsche)

Maar niet alleen het motorblok moet goed zijn om 5.000 kilometer met 300 kilometer per uur over een circuit te razen. Ook de carrosserie draagt bij aan de rijeigenschappen van de auto.

Betere aerodynamica

Met betere aerodynamica, door bijvoorbeeld spoilers, gaat de Porsche sneller door de lucht heen en haalt de 911 GT3 makkelijker de 300 kilometer per uur. Daarnaast draagt goede aerodynamica en voldoende downforce bij aan een fijn weggedrag.

(Afbeelding: Porsche)

“De nieuwe Porsche 911 GT3 genereert 50 procent meer downforce dan zijn voorganger bij 200 kilometer per uur, en fabrique. In de setting met maximale downforce is de toename maar liefst meer dan 150 procent ”, zegt ingenieur aerodynamica Mathias Roll.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.