Alrik de Jong
Alrik de Jong Auto's 17 nov 2022
Leestijd: 5 minuten

Met deze Porsche 911 knal je door het zand alsof het een circuit is

Meet een sportwagen durf je normaliter al niet over een vluchtheuvel te rijden, laat staan door een woestijn. Maar hier is de Porsche 911 Dakar.

Porsche onthult tijdens de Los Angeles Auto Show de bijzondere nieuwe 911 Dakar. De nieuwe telg binnen de familie voelt zich net zo thuis op de weg als buiten de gebaande paden. Het exclusieve model is gelimiteerd tot 2.500 exemplaren en onderstreept dat er nauwelijks grenzen zijn aan het concept van de iconische auto.

Porsche 911 Dakar: bruut eerbetoon aan 1984

De Dakar herdenkt daarnaast ook de eerste overall overwinning van Porsche in de Parijs-Dakar Rally van 1984 in de speciaal aangepaste 953, de eerste vierwielaangedreven 911. De nieuwe 911 Dakar is daarom optioneel verkrijgbaar met een Rallye Design pakket dat verwijst naar die iconische winnaar uit 1984.

porsche 911 dakar, offroad, woestijn, zand

Wat onmiddellijk opvalt aan de Porsche 911 Dakar, is zijn bodemvrijheid. Die is bij 50 millimeter groter dan bij een Carrera met sportonderstel. Bovendien kan het standaard liftsysteem de voor- en achterkant met nog eens 30 millimeter verhogen. De bodemspeling en hellingshoek komen daarmee op het niveau van conventionele SUV’s. Het liftsysteem wordt niet alleen gebruikt om langzaam over obstakels te kunnen rijden, maar is ook een integraal onderdeel van het nieuw afgestelde chassis. Voor ambitieuze offroaders is de instelling ‘high level’ beschikbaar tot een snelheid van 170 kilometer per uur. Bij overschrijding van deze snelheid zakt de auto automatisch terug naar het normale niveau.

Banden en specificaties

De speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden in de maat 245/45 ZR 19 vóór en 295/40 ZR 20 achter passen bij het sportieve offroad-uiterlijk. Het grove profiel heeft een diepte van 9 millimeter; de versterkte wangen en het loopvlak bestaan ​​uit twee koordlagen. Dit betekent dat de banden van de Porsche 911 Dakar ook geschikt zijn voor de meest uitdagende offroad-omstandigheden. De nieuwe Dakar is daarnaast optioneel verkrijgbaar met Pirelli P Zero zomer- en winterbanden, die eveneens twee koordlagen hebben. De terreinbanden die ook op de weg sportwagendynamiek bieden zijn standaard.

porsche 911 dakar, offroad, woestijn, zand, all terrain banden

De 3.0 liter biturbo zescilinder boxermotor met 480 pk (353 kW) en een maximumkoppel van 570 Newtonmeter levert superieure rijprestaties. En de volle, kenmerkende boxersound stelt je niet teleur. Vanuit stilstand accelereert de nieuwe sportwagen in 3,4 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is vanwege de All Terrain-banden begrensd op 240 kilometer per uur. De boxermotor van de Porsche 911 Dakar is standaard gekoppeld aan een 8-traps PDK en vierwielaandrijving. Daarnaast behoren achterasbesturing, motorsteunen van de 911 GT3 en actieve rolstabilisatie (PDCC) tot de standaarduitrusting.

Door het zand alsof het een circuit is

Door het samenspel van deze componenten rijdt de Porsche 911 Dakar op zand en grind net zo dynamisch als op de Nordschleife. Er zijn twee nieuwe rijmodi te selecteren met de draaiknop op het stuur, die zorgen voor maximale offroad-prestaties.

porsche 911 dakar, offroad, woestijn, 1984
De nieuwe telg en zijn vintage broer

De Rallye-modus is ideaal voor een losse, oneffen ondergrond waarbij de vierwielaandrijving is gefocust op de achterwielen. In de offroad-modus wordt de hoge bodemvrijheid automatisch geactiveerd. Deze modus is ontworpen voor maximale tractie op moeilijk terrein en op zand. Beide rijstanden zijn voorzien van de nieuwe Rallye Launch Control, die zowel een indrukwekkende acceleratie op losse ondergrond als een wielslip van zo’n 20 procent mogelijk maakt.

Imperiaal of daktent

Andere onderscheidende kenmerken van de Porsche 911 Dakar zijn de nieuw ontwikkelde, vaste lichtgewicht achterspoiler van met koolstofvezel versterkte kunststof en de CFRP-voorklep van de GT3 met de opvallende ventilatieopeningen. Ook heeft de Dakar standaard offroad-details als rode aluminium trekogen voor en achter, verbrede wielkasten en dorpels. RVS-beschermingsplaten beschermen de voor- en achterkant en de dorpels. De luchtinlaten van de voorbumper worden met roestvrijstalen roosters beschermd tegen rondvliegende stenen.

porsche911dakar15

Het dak van de Porsche 911 Dakar heeft een goed zichtbare 12 volt stroomaansluiting voor de schijnwerpers van de optionele imperiaal. Met een laadvermogen van 42 kilo kan dit roof rack gemakkelijk typische rally-accessoires dragen. Denk daarbij aan jerrycans voor benzine en water, opvouwbare schoppen en rijplaten. De auto is ook verkrijgbaar met een daktent.

Sportief interieur en exclusieve lak

In het interieur onderstreept de brute wagen zijn sportieve ambities met standaard kuipstoelen en het weglaten van de achterzittingen. Lichter glas en een lichtgewicht accu zorgen voor een verdere beperking van het gewicht, zodat de Porsche 911 Dakar maar 10 kilo zwaarder is dan een Carrera 4 GTS met PDK. Een duidelijk onderscheidend kenmerk in het Dakar-interieur is de standaard Racetex-uitrusting met decoratieve stiksels in de kleur Shadegroen. Exclusief voor de 911 Dakar is deze kleur ook als metallic exterieurlak verkrijgbaar.

Het optionele Rallye Design-pakket van de nieuwe Porsche 911 Dakar is gebaseerd op de tweekleurige lakafwerking in wit/gentiaanblauw metallic van de winnende auto van de Dakar Rally 1984. Porsche gebruikt bij de Dakar voor het eerst de combinatie van een tweekleurige lak en decoratieve folie in serieproductie. Op de flanken van de auto kan de klant een individueel startnummer kiezen, uiteenlopend van ‘1’ tot ‘999’.

Roughroads en een gratis horloge

Naast de decoratieve striping in rood en goud draagt ​​de Porsche 911 Dakar met Rally Design-pakket ook het opschrift ‘Roughroads’ op de portieren. Deze naam is een geregistreerd handelsmerk en verwijst naar de geschiktheid van de auto voor offroad-gebruik. Als optie is het Rallye Sport pakket met rolbeugel, zespuntsgordels en een brandblusser leverbaar.

porsche911dakar13-2

Nederlandse kopers van de auto krijgen standaard de Porsche Design Chronograph 1 – 911 Dakar of de Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition die bij de auto past. Voor het eerst is de behuizing van het horloge gemaakt van bijzonder krasbestendig en lichtgewicht titaniumcarbide.

De nieuwe Porsche 911 Dakar is per direct te bestellen en staat vanaf maart 2023 bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijs wordt binnenkort bekendgemaakt. Meer informatie vind je op de Nederlandse website van het Duitse automerk.

Check ook dit mythische en peperdure horloge, dat Cartier ter ere van de Dakar uitbracht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Met deze Porsche 911 knal je door het zand alsof het een circuit is
Sluiten