Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's 24 okt 2017

De Porsche 911 Carrera T draait volledig om prestaties en ongekend rijplezier

Door alle nieuwe technieken die in de afgelopen 50 jaar zijn verschenen is autorijden flink veranderd. De auto doet tegenwoordig bijna al het werk voor ons. De meeste mensen zien dit een zegen, maar de echte liefhebber wil onderdeel zijn van de ervaring. Een echte purist wil het stuur volledig in handen hebben en niet het gevoel hebben dat een computer je bij de hand neemt. Precies voor deze genieters is er nu de Porsche 911 Carrera T.

Een gloednieuwe Porsche die je meeneent naar vroeger, dat is het idee. De 911 Carrera T is min of meer een samensmelting van de klassieke 911 T uit 1968 en de moderne 911 Carrera. Heel cru gezegd zou je kunnen stellen dat deze nieuwe Porsche een uitgeklede versies is van zijn voorganger uit 2017. Dat is wat kort door de bocht, maar er zit wel een kern van waarheid in. We zijn geneigd om dat te zien als een negatief punt. Gelukkig bewijst de nieuwe 911 T juist het tegenovergestelde.

Puur rijplezier

Deze Porsche is namelijk gemaakt voor mensen die houden van autorijden. Hij is 20 kilo lichter dan een vergelijkbare 911 Carrera, heeft een kortere overbrengingsverhouding en is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel. Dit alles draagt bij aan een auto die niet alleen optimaal presteert, maar bovenal garant staat voor veel rijplezier. De 911 Carrera T is niet een auto die een heel breed publiek aanspreekt, maar echt gemaakt is voor de liefhebbers.

De 911 Carrera T is dan ook geen vervanging voor een ouder model, maar een toevoeging aan het brede assortiment van Porsche. Het is dan ook geen volledig nieuwe auto, maar een aangepaste versie van de 911 Carrera zoals je die kent. Ze hebben deze als basis genomen en aangepast om de prestatie en het rijgedrag te verbeteren. Dit betekent niet alleen het verminderen van gewicht, maar ook het aanpassen van belangrijke onderdelen.

Zo is de Carrera 911 T voorzien van het PASM sportonderstel waardoor hij 10 mm lager licht dan zijn broer. Daarnaast is de voorspoiler geoptimaliseerd voor een nog betere wegligging. Dit alles draagt bij aan een ongekende rijervaring, maar daar kun je maar met z’n tweeën van genieten. Om het gewicht te verlagen is er namelijk geen achterbank. Een goede gesprek voeren zal ook lastiger gaan, want er is aanzienlijk minder geluidsisolatie aanwezig. Je zult de motor dus ook in de auto goed horen brullen, maar daar is de echte liefhebber juist blij mee.

Sneller zonder meer vermogen

De verschillen met de standaard 911 Carrera zijn er dus zeker, maar niet onder de motorkap. Daar ligt namelijk dezelfde 3.0 liter zescilinder boxermotor met bi-turbo. Deze geeft je de beschikking over 370 pk en een koppel van 450 Nm. Ondanks dat de motor gelijk is, zal de standaard versie het afleggen tegen de nieuwe 911 Carrera T. Door een betere gewichts-/vermogensverhouding en de kortere overbrenging ga je in 4,5 seconden van 0 naar 100. Wil je van stilstand naar 200 km/u, dan heb je daar 15,1 seconden voor nodig.

Geen kinderachtige prestaties, maar als je echte snelheid wilt voelen en niet perse een handbak wilt hebben, dan moet je voor de versie met PDK gaan. Dit staat voor Porsche Doppelkupplung en je hoeft geen Duits expert te zijn om te begrijpen dat deze dus een dubbele koppeling heeft. Het grote voordeel hiervan is dat je kunt schakelen zonder krachtonderbreking. Het resultaat is een 0-100 tijd van 4,2 seconden en een 0 naar 200 tijd van 14,5 seconden.

Een passend uiterlijk

De 911 Carrera T is dus sneller dan zijn zwaardere broer en dat reflecteert zich ook in het uiterlijk. Naast de aangepaste voorspoiler dragen ook de SportDesign buitenspiegels en de titaangrijze 20-inch Carrera S wielen bij aan een sportiever uiterlijk. Deze lijn wordt doorgetrokken in het interieur. Sportstoelen, lederen GT-sportstuurwiel, korte versnellingspook en een strak afgewerkt dashboard. Aan alles is gedacht om de 911 Carrera T een eigen smoel te geven.

Alles bij elkaar opgeteld is de nieuwste telg binnen de Carrera familie een welkome toevoeging. Het is misschien niet de meeste praktische auto die Porsche te bieden heeft, maar de 911 Carrera T is er wel één die het bloed van de echte liefhebber sneller laat stromen. Dus mocht je op zoek zijn naar een tweede auto die draait om rijplezier dan is dit een uitstekende kandidaat.

Enig nadeel is dat hij, ondanks dat hij 20 kilo lichter is dan de gewone Carrera 911, een stukje prijziger is. Waar je voor de goedkoopste versie van de Carrera 911 120.000 euro moet afrekenen, heeft de Carrera 911 T met PDK een vanafprijs van 143.100 euro. Voor de handbak betaal je zelfs 149.016. Een stevige prijs, maar dan heb je wel een Porsche zoals een Porsche moet zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De Porsche 911 Carrera T draait volledig om prestaties en ongekend rijplezier
Sluiten