Noah Korevaar
Noah Korevaar Hebbedingen 1 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

De Pokémon-kaarten uit je jeugd komen terug in luxe design-uitvoering

Je favoriete Pokémon-kaarten uit je jeugd komen terug, maar dan in een luxueuzer jasje, verzorgd door een Japans designbureau.

Het is pure nostalgie: je bed uitspringen, Fox Kids aanzetten en rustig wakker worden met een aflevering van Pokémon. Een aflevering die je waarschijnlijk al kende, maar dat mocht de pret niet drukken. Ondertussen pak je je Game Boy erbij, om ook zelf digitaal op de kleurrijke monstertjes te jagen. En op het schoolplein gaat die jacht vrolijk verder, in de vorm van handjeklap met Pokémon-kaarten. Opnieuw: pure nostalgie.

Pokémon: monsterfranchise

Pokémon was in je jeugd waarschijnlijk, afhankelijk van je leeftijd, overal. Pokémon is nog steeds overal. Ondertussen zijn het er niet 151 meer, maar 1.008. Gotta catch ‘m all is dus een stuk pittigere opdracht geworden. De games, de animatieserie, de continue stroom aan nieuwe merchandise en Pokémon-kaarten: het is wat de Japanse franchise betreft nooit opgehouden in de afgelopen 25 jaar. Sterker nog, Pokémon is uitgegroeid tot de grootste mediafranchise ter wereld. Groter dan Star Wars, groter dan Harry Potter.

Maar ja, als je nu een nieuwe game aan slingert of een pakje kaarten koopt, dan is de kans klein dat je nostalgische Pokémon aantreft. Sure, men schermt nog steeds met de commerciële overtuigingskracht van Pikachu, maar de nostalgische monstertjes uit je jeugd zijn allang vervangen door modernere varianten. Gelukkig beseft The Pokemon Company maar al te goed dat er een grote groep consumenten is die met de franchise is opgegroeid, en ondertussen meer te besteden heeft dan het zakgeld van vroeger.

Nostalgie op niveau

Daar speelt het bedrijf binnenkort slim op in met een opvallende set kaarten. The Pokemon Company gaat namelijk de allereerste, klassieke sets aan Pokémon-kaarten terugbrengen, inclusief Venusaur, Charizard en Blastoise. De Japanse designers van het prestigieuze bureau Nendo zorgen ervoor dat het niet zomaar stukjes karton worden.

Pokémon kaarten luxe nostalgie
(Afbeelding: Nendo)

Nee, dit wordt een collector’s item waar je Pokémon-hart direct sneller van gaat kloppen. De strak vormgegeven zwarte set bestaat uit een luxueuzer spelbord, verzwaarde damage counters en alles wat je verder nodig hebt om het spel te spelen, aan alle kanten van hoogwaardiger materiaal dan je gewend bent. Inclusief drie volledige decks. Decks die dus bestaan uit de originele kaarten, niet de modernere, met de originele en ronduit nostalgische tekeningen waar je als kind al eindeloos naar kon staren. The Pokemon Company belooft een “polished and elevated battling experience”.

Pokémon kaarten luxe nostalgie
(Afbeelding: Nendo)

Pokémon-kaarten als investering

Sure, het is slechts een hoogwaardigere versie van een kaartspelletje, maar de combinatie van pure nostalgie en strak Japans design zorgt ervoor dat volwassen fans waarschijnlijk massaal de portemonnee gaan trekken. Bovendien laat überhaupt de enorme vraag naar Pokémon-kaarten, nieuw of oud, zien dat het een interessante investering kan gaan zijn. Over de prijs van deze nieuwe set is helaas nog niks bekendgemaakt, maar The Pokemon Company heeft helaas wel al bevestigd dat het voorlopig bij een beperkte lancering in Noord-Amerika zal blijven, ergens later dit jaar. Hopelijk weten Charizard en co. ook hun weg naar Nederland te vinden. Check in de tussentijd nog even op zolder of je niet wellicht één van deze kaarten nog hebt liggen. Dat kan je namelijk een aardig zakcentje op gaan leveren.

Pokémon kaarten luxe nostalgie
(Afbeelding: Nendo)

Nendo

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.