Redactie
Redactie Game 14 jul 2016

Pokémon GO schudt de wereld wakker

Je kúnt het niet gemist hebben de afgelopen dagen: Pokémon GO. Waarschijnlijk ben je zelf niet eens een speler, maar de game domineert al een aantal dagen de nieuwsheadlines en overal op straat zie je mensen zwalkend met hun telefoon op zoek naar de te vangen figuurtjes. Een spel is een spel, maar hier is méér aan de hand. Pokémon GO beweegt massa’s: wat betekent dit voor de industrie en toekomstmogelijkheden?

Voor wie niet weet wat Pokémon GO is

Mocht je nog niet weten wat Pokémon GO precies is, dan is dit geen schande. Iedereen zal tot op zekere hoogte bekend zijn met de succesvolle formule, maar Pokémon GO voegt hier een nieuw hoofdstuk aan toe.

In het kort: met Pokémon GO ga je met je telefoon op zoek naar Pokémon die op willekeurige plekken zitten verscholen. In de echte wereld dus, en daarmee is Pokémon GO in één klap wellicht wel de succesvolste augmented reality toepassing die wij kennen.

Ben je gefascineerd door de game en wil je weten wat-ie precies inhoudt, lees dan dit artikel op Pixelcake. Wij gaan verder met de wijdere impact.

Nintendo lacht

Pokémon GO is nog niet eens wereldwijd uitgebracht. Officieel is de game nog helemaal niet in ons land gelanceerd, maar nu al kun je gerust spreken van een gigantisch succes. Dat voelt ook Nintendo, maker van het spel, want de aandeelwaarde van de Japanse spelcomputerfabrikant is sinds de launch van de game tot aan het moment van publicatie van dit artikel met niet minder dan 80% gestegen, hetgeen resulteert in een waardetoename van het bedrijf van 10 miljard euro.

Waaróm deze hype?

Waaróm er precies een hype van wordt gemaakt, heeft in de eerste plaats natuurlijk te maken met de game. Maar hierachter schuilt veel meer. Nintendo heeft iedereen wakkergeschud en ons eigenlijk allemaal keihard met de neus op de feiten gedrukt: iedereen heeft liggen slapen.

Ineens zien wij de mogelijkheden van augmented reality. Reken maar dat Pokémon GO bij alle multinationals (maar ook kleinere bedrijven) momenteel een trending topic is: ‘Hoe kunnen wij deze vorm van augmented reality gebruiken in ons eigen voordeel?’ Dat is dé vraag die iedereen nu probeert te beantwoorden.

Pokémon GO toont wat mogelijk is

Je kunt naar Pokémon GO kijken als een leuke (of niet leuke, mag ook) game, maar nog veel interessanter is om na te denken over de mogelijkheden die deze technologie biedt. Afgelopen week berichtten nieuwsmedia over het feit dat kinderen veel te weinig bewegen. WANT schreef hierover al een artikel waarin zij beschrijven hoe Pokémon GO hierin kan helpen.

Ga je daar dieper over nadenken, dan zie je mogelijkheden om het leven meer te gamificeren. Hoe kun je kinderen aansporen tot meer bewegen? Hoe kun je middels smartphone technologie mensen met elkaar verbinden? Kan augmented reality helpen om jongeren weer naar musea te krijgen? Heeft het wellicht zelfs de kracht om mensen met sociale angst vaker de straat op te krijgen?

Slechts het begin?

Augmented reality wordt al langer toegepast, ook op kleine schaal. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn en de dinoplaatjes die met behulp van je telefoon tot leven komen. Desalniettemin is augmented reality nog niet écht doorgedrongen tot de massa. Pokémon GO pakt nu die massa. Is dit slechts het begin? Zeer waarschijnlijk zul je de komende tijd veel slechte imitaties maar ook goede initiatieven gaan zien.

Nog veel meer winnaars

Is Nintendo de enige winnaar met het succes van Pokémon GO? Zeker niet. Iedereen die op de hype kan inspelen, lijkt dit ook te doen, zo blijkt onder andere uit dit artikel van Marketingfacts. Van voetbalclubs tot restaurants en postbedrijven: allemaal genereren zij extra aandacht door Pokémon GO. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

Een grappig berichtje doet het natuurlijk leuk onder je followers, een slimme marketeer maakt natuurlijk gebruik van de rage.

En over winnaars gesproken: Google en Apple wrijven ook in de handen door alle in-app aankopen waar zij op verdienen.

Reageer op artikel:
Pokémon GO schudt de wereld wakker
Sluiten