Jelle van Es Media 14 sep 2017

‘PES 2018’ Review – De ideale voetbalgame om met vrienden te spelen

Als je aan voetbalgames denkt, dan gaan de gedachten logischerwijze uit naar de FIFA-reeks. De reeks weet jaar in, jaar uit miljoenen exemplaren te verkopen en gamers te enthousiasmeren. In de verre schaduw qua verkoopaantallen van de FIFA-reeks vind je PES, waarvan PES 2018 het nieuwste deel is.

Hoewel de games een stuk minder goed verkopen, hebben de PES-games de laatste twee jaar de voorkeur van ondergetekende boven FIFA. Ook PES 2018 speelt andermaal heerlijk weg.

Medespelers reageren uitstekend op de momenten dat jij de bal hebt. Als je de spelverdeler in het midden bent, dan zie je dat de buitenspelers de diepte ingaan en jouw spitsruimte voor zichzelf willen creëren. Ben je zelf die buitenspeler, dan komen backs vaak mee naar voren om over jouw heen te gaan om na het ontvangen van de bal een voorzet  te kunnen geven. Als er momenten ontstaan waarop ze dat zelf doen, kun je spelers kort selecteren die vervolgens automatisch naar de voorkant van het veld rennen.

Het gevoel van controle in PES 2018

Het resultaat is dat de aanvallen zeer gevarieerd zijn en jij het gevoel hebt volledig in controle te zijn. Doelpunten zijn geen toevalligheden, maar het resultaat van een goed opgezette aanval. Ja, soms doen de keepers bepaalde dingen die wat vreemd zijn en zijn er ballen die ze wel tegen hadden kunnen houden. Maar op dat soort momenten moet je eigenlijk de schuld al bij de verdediging leggen. Als zij goed hadden ingegrepen, dan was er nooit een schot geweest. Zo simpel kan het spelletje soms zijn.

Ten opzichte van PES 2017 zijn er in PES 2018 ook wat dingen veranderd. Met name de nieuwe animaties vallen op een positieve manier op. Deze zijn een stuk soepeler. Zeker wanneer je met de betere clubs op aarde speelt, merk je hoe soepel spelers lopen.

Met die grotere vorm van vrijheid heb je ook weer meer ruimte om tegenstanders op het verkeerde been te zetten en zo via een steekbal jouw spits voor de keeper te zetten. Dat is overigens nog niet heel makkelijk, want de computergestuurde tegenstander speelt heel wat agressiever. Je voelt meer druk dan voorheen en het is aan jou om je daartegen staande te houden.

Duidelijke minpunten

PES 2018 kent ook duidelijke minpunten. Zo vechten de ontwikkelaars nog altijd met een tekort aan licenties. Een aantal clubs in Spanje en Engeland hebben zodoende fictieve namen en de Duitse competitie ontbreekt volledig. Enkel een paar clubs zijn daardoor aanwezig. Dat voelt gewoon karig en daarin heeft FIFA een duidelijk voordeel.

Daarnaast zijn de modi in de game niet zo interessant. De Master League-modus, waarin je een carrière opbouwt met je eigen team, is karig aangekleed en mist diepgang. Daarnaast heb je de mogelijkheid om je eigen personage aan te maken en daarmee een carrière beginnen. Het probleem is dat je geen enkel gevoel van progressie of invloed op het spel hebt. Meer dan eens heb ik als spits prachtig vrijgelopen en dan krijg je de bal niet. Dat is gewoon irritant.

MyClub

Wat rest is de MyClub-modus. Deze staat gelukkig als een huis. Hierin maak je een eigen club aan en probeer je door middel van het winnen van wedstrijden en het geld dat je daarmee verdient, nieuwe spelers aan te trekken en zo een echt topteam neer te zetten.

Het is wat dat betreft vergelijkbaar met FIFA‘s Ultimate Team-modus, maar dan met de twist dat je spelers krijgt vanuit een soort loterij van ballen. Je hebt zodoende meer geluk dan wijsheid nodig om toffe spelers binnen te halen. Overigens kun je wel gelijk beginnen met een huurspeler, zoals Arjen Robben, om een beetje te wennen aan de competitie. Vervolgens kun je mee gaan doen aan competities en toernooien en dat werkt online naar behoren.

PES 2018 is daarmee een game die ideaal is wanneer je het met vrienden gaat spelen of wanneer je van plan bent om de online competitie op te zoeken. Als je enkel een carrièremodus tegen de computer wil spelen, dan merk je dat de game qua content niet genoeg te bieden heeft. PES 2018 is nu verkrijgbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.