Patagonia’s nieuwe label ‘Vote The Assholes Out’ en de boodschap erachter

Het nieuwe kledinglabel van Patagonia richt zich tegen klimaatontkenners en indirect tegen Donald Trump. ‘Vote the assholes out’, staat op een extra label te lezen.

Patagonia staat er als merk om bekend zijn politieke mening niet onder stoelen of banken te schuiven. Vooral op het gebied van natuur en klimaat is het merk activistisch. Daarnaast besteedt het outdoormerk van bergbeklimmer en milieuactivist Yvon Chouinard sinds 1985 1 procent van de omzet aan de planeet.

Patagonia: ‘Vote the assholes out’

Als je de webshop van Patagonia opent, merk je als snel de duurzame en activistische aard van het merk. Zo staat er op een nieuw organisch T-shirt ‘Vote Her’ te lezen, waarbij de Aarde wordt afgebeeld. Als je even verder zoekt, kom je bij deze korte broek van organisch katoen. Daarin vind je onder het traditionele kledinglabel een extra label met de boodschap ‘Vote the assholes out’.

patagonia, vote the assholes out, tag, label, kledinglabel
(Afbeelding: Patagonia)

“Met het nieuwe kledinglabel verzetten we ons tegen klimaatontkenners”, zegt een woordvoerder van Patagonia. De slogan is overigens niet nieuw. Yvon Chouinard roept al jaren ‘Vote the assholes out’. Hij richt zich daarmee op politici die de klimaatcrisis negeren. Volgens hen zijn ze zich er wel bewust van, maar vinden ze het belangrijker hun zakken te vullen en macht te verdelen.

Yvon Chouinard vs. Donald Trump

Waar Yvon Chouinard zich al jaren inzet voor het behoud en de bescherming van natuur, zag hij Donald Trump een paar jaar geleden zomaar de stekkers uit verschillende klimaat- en natuurprojecten trekken. De Patagonia-oprichter kwam op allerlei manieren in actie en klaagde de president onder meer aan uit bescherming van het Bears Ears National Monument. In 2017 lanceerde Patagonia zelfs de eerste commerciële reclame in het bestaan van het merk.

Met ‘Vote the assholes out’ op het nieuwe kledinglabel roept Patagonia niet alleen op om de te gaan stemmen, maar geeft het merk ook indirect stemadvies. De boodschap richt zich tot de hele wereld, maar is natuurlijk niet zonder redenen in aanloop naar de presidentsverkiezingen onthuld. Als je het label wil scoren, zal je een korte broek moeten kopen voor 90 euro. Mocht je een stijlvoller statement willen maken, dan tippen wij deze donkerblauwe longsleeve met de tekst ‘Wilderness, defend it or lose it’.

Worn Wear-label

Een ander interessant sublabel van Patagonia is Worn Wear. Lees hier meer over de tweedehands kledinglijn van, een initiatief van Yvon Chouinard dat nu ook in Nederland beschikbaar is.

Reageer op artikel:
Patagonia’s nieuwe label ‘Vote The Assholes Out’ en de boodschap erachter
Sluiten