Jan de Raab
Jan de Raab Health 23 aug 2019

Afvallen met behulp van het paleo-dieet: is dat eigenlijk wel gezond?

Tot nu toe was de gedachte dat het volgen van een Paleo-dieet niet per definitie goed of slecht was. Het effect van het Paleo-dieet was vooral afhankelijk van je eigen inzet. Nieuwe richtlijnen voor gezonde voeding werpen juist een ander licht op het dieet. Mogelijk is het volgen van dit dieet op basis van rood vlees onnodig en kan het zelfs ongezond zijn.

Volgens de nieuwe richtlijnen van de Australische gezondheidsorganisatie ‘The Heart Foundation’, zou je hooguit drie maal per week rood vlees mogen eten. Minder rood vlees eten, zoals biefstuk, zou namelijk beter zijn voor het hart.

Australiërs waarschuwen tegen het Paleo-dieet

Deze beweringen staan echter haaks op de filosofie achter het Paleo-dieet. Hierbij gaat men er juist vanuit dat het gezond is om relatief veel vlees te eten. Overigens is rood vlees in de aanbevelingen niet het enige punt van kritiek ten aanzien van het Paleo-dieet. Volgens de Australische Heart Foundation is ook het nuttigen van zuivelproducten, iets wat binnen het Paleo-dieet als zondig wordt gezien, helemaal niet schadelijk. Wetenschappers stellen juist dat de impact van veel volle zuivelproducten op de gezondheid te verwaarlozen is.

Minder rood vlees is beter voor je hart

“De Hartstichting verwierp na het evalueren van de uitkomsten van Australisch en internationaal onderzoek, de eerdere zorgen over volle zuivelproducten en ontdekte dat er nagenoeg geen effect zichtbaar is op het risico op hartaandoeningen of beroertes,” meldde The Daily Mail. “Eerder raadde de stichting iedereen aan om vetarme zuivelproducten te gebruiken, maar zegt nu dat dit alleen nodig is voor mensen met een hoog cholesterolgehalte, hartaandoeningen of diabetes type II.”

Als het aan de Australische organisatie ligt, gaan Australiërs ook minder onbewerkt vlees eten. De hoeveelheid onbewerkt rundvlees, lam, varkensvlees en kalfsvlees zou beperkt moeten worden tot circa 350 gram per week. Om dit even duidelijk te maken: dit komt neer op het eten van drie maaltijden met mager rood vlees. Deze aanbeveling komt voort uit de groeiende aanwijzingen dat een overmatige consumptie van dergelijke vleessoorten hartziekten en andere chronische aandoeningen kunnen veroorzaken.

Plantaardige eiwitten als alternatief

Als het eten van rood vlees dus niet zo gezond is als we altijd dachten, wat is dan een waardig alternatief? Ook hier heeft de organisatie over nagedacht. Het nuttigen van plantaardige eiwitten uit bijvoorbeeld bonen, linzen, kikkererwten, tofu, of zeevruchten, eieren en kip zou juist gunstig zijn.

Overigens is de consumptie van rood vlees niet het enige wat de organisatie vermeld. In een eerdere editie van de richtlijnen werd juist gesproken over een maximum aantal eieren wat je zou mogen eten. Die geadviseerde beperking is nu opgeheven. Wel geldt er een aangepast advies voor mensen met diabetes type II. Het nuttigen van zeven eieren per week zou het maximaal toelaatbare zijn.

Minder vlees en minder desserts

De andere suggesties blijven onverminderd van kracht. Vergeet het dus maar als je zou overwegen om je regelmatig tegoed te doen aan desserts op basis van boter, ijs en zuivelproducten. De redenering hiervoor is logisch: het bevat gewoon teveel geraffineerde koolhydraten en suiker. Je kunt dus prima een paleo-dieet blijven volgen, maar let erop dat je niet te veel vlees eet.

Hulp nodig bij het afvallen? Check dan snel deze 11 verrassende tips die volgens onderzoek echt werken.

Dmarge

Reageer op artikel:
Afvallen met behulp van het paleo-dieet: is dat eigenlijk wel gezond?
Sluiten