Overwegend lovende recensies voor baanbrekende thriller Tenet

Na Inception, Dunkirk, Memento en de briljante Dark Knight-trilogie draait deze week de nieuwe blockbuster van Christopher Nolan in de Nederlandse bioscopen. Tenet is daarmee de eerste grote film die sinds de coronacrisis gewoon weer op het witte doek verschijnt, en niet direct naar een streamingdienst komt. Maar is Tenet ook daadwerkelijk de moeite waard om weer naar de bioscoop te gaan?

Omdat filmcritici de film al hebben gezien, kunnen we op die vraag een antwoord geven. De eerste reviews stromen namelijk binnen en die zijn overwegend lovend. Tenet is niet de beste film die Christopher Nolan ooit gemaakt heeft, maar dat zegt meer over hoe hoog hij de lat heeft gelegd, dan over zijn nieuwste parel.

Nolan’s nieuwe meesterwerk

Voordat we in de cijfers en beoordelingen duiken, is het goed om eerst even te uit te leggen waar Tenet over gaat. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want deze film past in het rijtje Memento en Inception. Net als in die films spelen ook ditmaal de natuurwetten die wij kennen geen rol. In Tenet speelt Christopher Nolan namelijk op bijzonder creatieve wijze met de tijd.

We volgen de door John David Washington gespeeld hoofdpersoon. Samen met een speciaal team moet hij een derde wereldoorlog zien te voorkomen. Zijn wapens zijn het sleutelwoord Tenet en de tijd. Dat klinkt allemaal heel vaag en dat is het ook. Net als Inception is Tenet een film die je moet zien om te begrijpen.

Tenet is Nolan in het kwadraat

Het is zeker de moeite waard om weer eens naar de bioscoop te gaan. Op het moment van schrijven heeft Tenet namelijk een 70/100 score op Metacritic en krijgt de film met een 81% score op Rotten Tomatoes het ‘Fresh’ keurmerk. Dat is vooral omdat Christopher Nolan de meest Nolan-film ooit gemaakt heeft.

Verschillende filmcritici geven hoge beoordelingen omdat Christopher Nolan zichzelf overtroffen heeft. Tom Shone van de Sunday Times noemt Tenet een Christopher Nolan-film in het kwadraat. Chris Hunneysett gaf in de Daily Mirror de maximale score en noemt Tenet gewaagd, episch en ingenieus. Anderen omschrijven de film als een visueel zeer indrukwekkende puzzel die je op het puntje van je stoel houdt.

Tenet is niet perfect

Met zoveel lof zou je denken dat Tenet hoger zou scoren dan een 70/100. Helaas zit dat er niet in voor Nolan omdat de film zeker niet perfect is. Het is visueel allemaal heel indrukwekkend en het verhaal is origineel, maar er ontbreken wel dingen. Zo schrijft Leslie Felperin van Hollywood Reporter dat Tenet absoluut een bewonderenswaardige spektakel is, maar dat een zekere menselijkheid ontbreekt die nodig is om echt van een film te houden.

Daarnaast kan niet iedereen genieten van het ingewikkelde spektakel. Bij sommigen werkt het juist tegen. Zowel Simran Hans van The Observer en Catherine Shoard van The Guardian zijn behoorlijk kritisch op punten waar andere recensenten juist zo positief over zijn. Hans en Shoard zijn namelijk beiden van mening dat de Nolan zijn best doet om een ingewikkeld en complex verhaal neer te zetten, maar dat hij vervolgens de kijker niet vertrouwt dat zij dit verhaal kunnen volgen.

Naar de bioscoop of niet?

Tenet is dus zeker niet perfect, maar gezien de overwegend lovende recensies kun je risicoloos naar de bioscoop gaan. Als je fan bent van typische Nolan films zoals Inception, dan ga je ook van deze originele en spectaculaire thriller enorm genieten. Vind je zijn films juist hoogdravende interessantdoenerij, dan is het misschien slim om Tenet aan je voorbij te laten gaan.

Tenet draait nu in de bioscoop.