Redactie
Redactie Life 20 mei 2017

Zes manieren om overtuigender over te komen

Je hebt de situatie ongetwijfeld eens meegemaakt: je oppert enthousiast een weldoordacht idee en iedereen schiet het tot jouw verbazing af. Een poosje later oppert een ander exact hetzelfde idee en staat iedereen te klappen. Maar jij was toch eerder met dit idee? Een mooi voorbeeld van dat het niet alleen gaat om wát je zegt maar ook om hoé je het zegt. Als je wilt dat jouw boodschap krachtig landt en jouw advies of wens wordt opgevolgd, zul je overtuigender moeten overkomen. Dat kan met deze zes tweaks.

Schets een plaatje en benoem gevolgen

We kennen allemaal de voorbeelden van politici die stellig een boodschap verkondigen maar eigenlijk niets zeggen. ‘We gaan de hoogste prioriteit maken van het terugdringen van de werkloosheid.’ Een kreet als deze pakt de aandacht en hiermee krijg je wellicht mensen achter je, maar hij is inhoudsloos. Mensen willen namelijk weten wát die prioriteit inhoudt. Welke concrete acties gaan plaatsvinden en wat is hiervan het resultaat? Houd dus vast aan de structuur van probleem en oplossing en oorzaak & gevolg.

Leg mensen uit wát de situatie is, hoé jij die gaat veranderen en voor welke gevolgen dat zorgt. Als dezelfde politicus had gezegd ‘Morgen dienen wij een motie in voor meer overheidssubsidie bij het aannemen van herintreders of mensen met een uitkering zodat zij eerder in aanmerking komen voor een baan’ dan was dit een stuk specifieker geweest.

What’s in it for them?

Als je enthousiast bent over je eigen idee, kan dat enthousiasme een valkuil vormen. Je vertelt bevlogen en doet voor je gevoel alles goed, maar toch lukt het niet om mensen te overtuigen. Vraag je altijd af: spreek je wel in het voordeel van de mensen die je probeert te overtuigen? Mensen kunnen het eens zijn met jouw beslissing maar de redenen hiervoor kunnen anders zijn dan die van jou. Leef je dus in in de belangen van jouw toehoorder(s). Maak je toehoorders duidelijk wat voor hén het voordeel is als zij meegaan in jouw plan.

Houd het relevant

Soms is de stelling ‘Less is more’ goud waard. Als jij mensen ergens van wilt overtuigen, zorg dan dat je op de hoogte bent van hun kennis over het onderwerp. Stem jouw betoog hierop af en houd het relevant. Vertel je toehoorders wat zij moeten weten om mee te gaan in jouw visie en laat in beginsel al het overbodige weg. Vond jouw idee geen draagvlak maar lukte het een collega wel? Dan was hij/zij waarschijnlijk effectiever en vertelde hij/zij de toehoorders exact wat zij moesten horen en niets meer of minder.

Body language

Hoe jij erbij staat of zit tijdens het geven van je presentatie of motiveren van je boodschap is van wezenlijk belang. Al zijn jouw woorden nog zo mooi; als je een lusteloze houding aanneemt tijdens het overbrengen van belangrijke punten, gaat een groot gedeelte van de impact verloren. Eventuele twijfelaars zullen waarschijnlijk niet overtuigd raken. Had je dezelfde boodschap op een energieke manier gebracht, dan had dit nét dat verschil kunnen maken.

Het verbeteren van je houding en body language is één van de eenvoudigste manieren om jouw uitstraling, effectiviteit en overtuigingskracht te boosten. Een simpel iets als jezelf filmen tijdens het oefenen van je presentatie kan je een hoop leren.

Passief taalgebruik versus actief taalgebruik

Je kunt dezelfde boodschap op verschillende manieren brengen. Wil jij mensen overtuigen, kies dan voor actief taalgebruik en een motiverende manier van spreken. De kracht van communicatie moet je nooit onderschatten. Zie hier: ik schreef zojuist ‘De kracht van communicatie moet je nooit onderschatten’. ‘De kracht van communicatie mag niet onderschat worden’ vertelt dezelfde boodschap maar komt veel minder krachtig over en daardoor bij mensen veel minder sterk binnen. Denk dus goed na over je exacte formulering. Wees ook specifiek: zeg niet ‘Uit onderzoek is gebleken dat meer mensen er zo over denken’ maar ga liever voor ‘Wij hebben het onderzocht en 92% van de respondenten is het hiermee eens’. Straal verbaal en non-verbaal kracht uit.

Verander van strategie indien nodig

Hoe vaak heb je iemand na een presentatie horen zeggen dat de zaal ‘moeilijk’ was? In verreweg de meeste gevallen is dit onzin. Het zal zelden voorkomen dat een zaal erop uit is om het de spreker lastig te maken. Jouw publiek heeft ook baat bij een geslaagde sessie. Is jouw publiek ongeconcentreerd of doods, wijs dan niet met de beschuldigende vinger naar hen maar kijk naar wat jij zelf beter kunt doen. Dit hoef je niet achteraf te doen: een goede spreker of redenaar kan zijn tactiek on the spot aanpassen.

Houd jouw publiek dus altijd in de gaten en let op de signalen. Constateer je dat het ergens niet lekker loopt, gooi dan het roer om. Slaan grappen een aantal maal niet aan? Laat ze dan verder achterwege. Dut je publiek in? Overweeg dan om bepaalde gedeeltes te schrappen of in te korten en focus op de gedeeltes die hun aandacht weer grijpen. Wees dus niet bang om te improviseren.

Reageer op artikel:
Zes manieren om overtuigender over te komen
Sluiten