Martyn de Jong
Martyn de Jong Bikes 18 sep 2016

Bewijs: zelfs een Harley werkt als cafe racer

We moeten eerlijk zijn, tot nu toe hebben wij weinig cafe racers gezien die niet in de categorie ‘prachtig’ passen. Toch zouden we bij een Harley wel een tikkeltje septisch zijn. Na het zien van deze Harley Shovelhead transformatie echter niet meer.

James Roper-Caldbeck staat doorgaans bekend om zijn werk aan boppers, maar was naar eigen zeggen klaar voor iets nieuws. Zodoende bouwde hij dit fraaie snelheidsmonster.

‘It’s sometimes a little monotonous building just bobbers and choppers, so I quickly said yes.’

James begon allereerst met het maken van een nieuw zitgedeelte en achterkant. Hiervoor hield hij één oog op superbikes ter inspiratie. ‘I always think they look very tough, and wish I could have got it even higher’, aldus James.

Vervolgens ging hij aan de slag met de “lichaamshouding” van de motor. Hij verlaagde de voorkant en tilde de achterkant nog één slagje omhoog. Dit geeft die fraaie racelijnen waar snelle motoren om bekend staan en Harley’s doorgaans niet. Dit in combinatie met een handgemaakt uitlaatsysteem, creëerde hij een geheel nieuwe uitstraling die een brug slaat tussen deze Amerikaanse Harley en het uiterlijk van een Italiaanse sportmotor.

‘I know it looks like you would burn your ass on it, but you do not—and it sounds awesome.’

  

Qua finish had James een jaren 80 look voor ogen. Hiervoor keek hij wederom naar superbikes uit diezelfde periode. Tegen zijn verwachting in bleek dit het meest lastige gedeelte van de gehele transformatie; aangezien dit het geheel kon maken of kraken.

Zijn inzet was niet voor niets en kijkend naar de foto’s, kunnen we concluderen dat het resultaat van zijn bloed, zweet een motorsmeer absoluut gezien mag worden. Dit is er zeker eentje om in te lijsten.

Reageer op artikel:
Bewijs: zelfs een Harley werkt als cafe racer
Sluiten