Pim Jansen
Pim Jansen Geld & Carrière 12 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

Hoe een 19-jarige miljoenenmerk Gymshark startte in een garage

Samen met een mede-student richtte de 19-jarige Ben Francis kledingmerk Gymshark op in de garage van zijn ouders. Nu, elf jaar later, is het bedrijf meer dan 1 miljard euro waard.

De inmiddels 31-jarige Ben Francis wist altijd al dat hij wilde ondernemen. Hij studeerde bedrijfskunde en management aan Aston University en werkte ‘s avonds bij Pizza Hut voor amper 6 euro per uur. Toch had hij ook nog tijd voor een side hustle: het verkopen van supplementen.

Op dat moment wist hij nog niet dat de 1.000 euro die hij daarmee verdiende een jumpstart zou geven aan een miljoenenbedrijf.

Het ontstaan van Gymshark

De Gymshark-oprichter was 19 jaar oud toen hij aan zijn ouders vroeg of hij de garage mocht gebruiken om kleding te ontwerpen. Daadwerkelijk naaien kon hij eigenlijk nog niet. Dus vroeg hij aan zijn oma – die gordijnen maakte – of zij hem les kon geven.

Hij gebruikte de 1.000 euro winst van het supplementenbedrijf om te investeren in een zeefdrukker en een naaimachine en startte samen met mede-student en vriend Lewis Morgan het kledingmerk Gymshark.

Dat werd opgericht vanuit hun eigen frustratie dat veel sportkleding net niet lekker zit en er bovendien niet goed uit ziet. Het idee? ‘Comfortabele’ sportkleding, die langer, elastischer en zonder naden is.

En misschien nog wel belangrijker: kleding die de spieren laat zien waar je zo hard voor hebt getraind. Dat meer mensen de frustraties van Ben Francis en Lewis Morgan hadden, blijkt wel uit het succes dat ze hebben behaald.

Het bedrijf is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met 550 mensen in dienst en de kleding is verkrijgbaar in meer dan 131 landen. Gymshark is nu ruim een miljard euro waard en dat heeft ervoor gezorgd dat Francis (met een geschat vermogen van 800 miljoen euro) zich nu tot één van de rijkste jonge mensen in Groot-Brittannië mag rekenen.

Het Nike van Gen Z

Volgens Forbes wist Ben Francis ‘het Nike van Gen Z’ op te richten. Maar dan zonder miljarden uit te geven aan grote winkels of beroemdheden die het merk endorsen. Gen Z heeft namelijk z’n eigen beroemdheden: de influencers. Inmiddels is het voor merken heel normaal om influencers in te zetten. Maar Gymshark was één van de eerste bedrijven die influencermarketing echt omarmde.

Hierdoor hoeft Gymshark niet zoals Nike miljarden uit te geven aan beroemdheden. Ben Francis is bijna-miljardair geworden door fitness influencers soms zelfs zo weinig als 400 euro per maand te betalen.

In de pandemie kreeg het bedrijf nog eens een boost. Toen we allemaal massaal thuis zaten, verkozen we comfortabele, maar toch mooie sportkleding boven normale kleding. En omdat Gymshark een online winkel is, hoefde het merk ook geen klappen te incasseren omdat de fysieke winkels sloten. De omzet van Gymshark steeg dan ook met 40 procent naar 270 miljoen euro.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.