Uitgebalanceerd en gezond ontbijten doe je op deze makkelijke manier

Het overslaan van je ontbijt kan een verleidelijke gedachte zijn als je wil afvallen. Verstandig is het niet. Ontbijten is namelijk meer dan de eerste maaltijd van de dag, het is ook het moment om je lichaam snel uit de slaapstand te halen en gezond aan de dag te beginnen.

Lees meer over dit

De meest voor de hand liggende vraag is dan ook niet of je eet, maar wat je eet. Wil je jouw metabolisme op de juiste manier stimuleren, kies dan voor een eiwitrijk dieet. Het volgende probleem komt dan om de hoek kijken: wie gaat het maken, niemand gaat immers graag uitgebreid aan de slag in de keuken voor het ontbijt.

Stevig en verantwoord

Een stevig, verantwoord ontbijt wat ook nog eens eenvoudig te bereiden is biedt dus uitkomst. Gelukkig hebben wij al het zware werk van het bedenken van een goed ontbijt al gedaan. Het enigste wat jij moet doen is een keuze maken uit de suggesties en vanaf nu iedere dag beginnen met een glimlach.

De broodkeuze

Ondanks dat brood een behoorlijke hoeveelheid calorieën bevat, is het een essentieel onderdeel van een goed ontbijt. Idealiter kies je voor de bekende kaiserbroodjes. Uiteraard kan je ook kiezen voor een zachte witte bol. Ben je bezig op een calorie-arm dieet, kies dan voor een tortilla wrap als alternatief.

Ooit een ontbijtsalade overwogen?

Het lekkerste onderdeel: de vulling

Natuurlijk kun je kiezen voor een traditionele vulling met gebakken ei, bacon en champignons, maar echt gezond is het niet als we kijken naar het vetgehalte. Eieren daarentegen zijn wel gezond en bevatten voldoende eiwitten die we juist wel nodig hebben voor het ontbijt.

Eieren bakken kan iedereen, het enige aanvaardbare excuus om geen eieren te bakken is het ontbreken van een fornuis. Ervan uitgaande dat je dat dus wel hebt, zal je wellicht ook een oven hebben. Aan de slag dus:

Ingrediënten:

  • 10 grote eieren (biologisch natuurlijk)
  • 1 beker melk
  • 1 eetlepel zout (tip: gebruik zeezout of, maar dat is voor de liefhebber: zout van Guérande)

Bereiding

  1. Klop de eieren samen met de melk en het zout in een grote mengkom.
  2. Spuit een bakblik 9 bij 13 centimeter in met kookspray en giet de eieren erin.
  3. Plaats het bakblik met de eieren op het onderste rek van je oven en bak het geheel in 25 tot 30 minuten op 180 graden.
  4. Laat volledig afkoelen en snijd dan in zes tot acht vierkanten (gebruik de bovenkant van een glas om in rondjes te snijden).

Inpakken en bevriezen

Zorg ervoor dat je overheerlijke creatie volledig is afgekoeld voordat je het invriest, zo voorkom je dat de stoom vast komt te zitten en in ijskristallen verandert. Beleg alle broodjes en wikkel ze elk afzonderlijk in folie. Bewaar ze allemaal in een hersluitbare plastic zak of container. Deze zullen tot drie maanden in de vriezer goed blijven.

Opwarmen

Haal de boterham uit de folie en wikkel het in een papieren handdoek, dit neemt alle vocht tijdens het opwarmen. Laat het vervolgens ongeveer één minuut in de magnetron zitten (met een korte rustpauze van 30 seconden als het niet is opgewarmd). De eieren zijn verrassend zacht en kunnen belegd worden met plakjes kaas (cheddar kaas is heerlijk).

Wat nu nog rest is genieten en vol energie aan je dag beginnen. Mannen, eet smakelijk!

Reageer op artikel:
Benen als staalkabels! Zo train jij je onderstel als Dwayne Johnson
Sluiten