Life

Onderzoek stelt: Facebook maakt ongelukkig

Ervaar jij dit ook zo of kan men gewoon slecht relativeren?

Meer en meer mensen roepen dat social media, met name Facebook, je ongelukkig maken. Is dat wel zo? Deens onderzoek lijkt dit nu te bevestigen al zijn wij nog niet helemaal overtuigd van de resultaten.

In Kopenhagen is het ‘Happiness Research Institute’ gevestigd. Het is een beetje een knullige naam maar de onderzoekers houden zich hier zeer intensief bezig met het in kaart brengen van allerlei vormen van geluk en de factoren die hier een rol in spelen. Voor het onderzoek dat moest uitwijzen of mensen ongelukkiger worden van Facebook gebruikte het instituut 1095 Facebook-gebruikers die werden onderverdeeld in twee groepen: één groep moest voor de duur van het onderzoek stoppen met Facebook, de andere groep mocht gewoon doorgaan.

Na zeven dagen werd gekeken naar het geluk van beide groepen. De groep die doorging met Facebook beoordeelde op een schaal van 0-10 hun geluk gemiddeld met een 7,67 voordat het onderzoek van start ging. Na een week kwam het cijfer uit op 7,75. Vrij weinig verschil dus. Bij de groep die stopte met Facebook steeg het cijfer van 7,56 naar 8,12. Wanneer je kijkt naar de beoordeling van hun gevoelens zie je dat de ‘stopgroep’ beduidend meer positieve gevoelens en minder negatieve gevoelens ervaart. Onderstaand zie je de gevoelens die de deelnemers ervoeren verdeeld in de groep die doorging en de groep die stopte met Facebook.

Blijdschap: 81% / 88%
Bezorgdheid: 54% / 41%
Bedroefd: 34% / 22%
Woede: 20% / 12%
Levensvreugde: 75% / 84%
Enthousiasme: 49% / 61%
Depressie: 33% / 22%
Eenzaamheid: 25% / 16%
Daadkracht: 56% / 64%

Zoals je hierboven kunt zien, ervoeren mensen uit de groep die stopte met Facebook in grotere mate positieve gevoelens en in mindere mate negatieve gevoelens dan mensen die actief bleven op Facebook. Alle conclusies uit het onderzoek kun je hier lezen.

Het onderzoek concludeert dat je gelukkiger wordt als je stopt met social media. De voornaamste reden die hiervoor wordt gegeven is dat mensen zich door social media onder druk gezet voelen. Dit omdat veel mensen ervoor kiezen om alleen hun gelukkige en/of succesvolle momenten te delen met hun vrienden en volgers. Dit kan zorgen voor een onrealistisch beeld en ertoe bijdragen dat mensen gaan geloven dat hun omgeving een stuk gelukkiger of succesvoller is dan zij zelf. Dit onderzoek komt niet echt met verrassende resultaten maar lijkt wel grotendeels te bewijzen wat vaak wordt geroepen, namelijk dat social media een verkeerd beeld scheppen van de werkelijke levens van mensen. Tegelijkertijd kun jij je afvragen waarom mensen zo slecht kunnen relativeren als iedereen eigenlijk toch al weet dat social media dit beeld scheppen….

19-03-2017 - Mitchell van der Koelen