Onderzoek: millennials zijn veel duurzamer ingesteld dan vorige generaties

Andere generaties de schuld geven van negatieve invloeden op het klimaat, is van alle tijden. De bewering in de kop is dan ook behoorlijk bold, maar wordt wel degelijk onderschreven door grootschalige onderzoeken. De millennial weet het namelijk zeker: we gaan voor duurzaam.

Uit deze globale studie, waar driehonderdduizend deelnemers verdeeld over zestig landen aan meededen (behoorlijk representatief dus), blijkt namelijk dat 3 van de 4 deelnemers uit de groep millennials (leeftijdsgroep tussen de 15 en 35 jaar) meer wil betalen voor producten of diensten die van bedrijven komen die inzetten op gunstige sociale en groene initiatieven.

De millennial heeft dus goede intenties, maar dit neemt niet weg dat ook 51 procent van de baby boomers (leeftijdsgroep tussen de 50 en 64 jaar) gewillig zijn om meer te betalen voor duurzame producten.

Toekomstige kapitaalkrachtigen

“Bedrijven die een ‘groene’ reputatie hebben opgebouwd bij de jongste consumenten, bouwen niet alleen een groter marktaandeel op maar ook een hoge loyaliteitswaarde bij de toekomstige kapitaalkrachtigen”, schrijft onderzoeker Grace Farraj in het rapport.

De groep jongeren die aangaven meer te willen betalen, vinden het vooral belangrijk dat bedrijven hoog scoren op onderwerpen als sociale waarden (goede werkomstandigheden, geen uitbuiting), productontwikkeling die het milieu zo min mogelijk beschadigt en producten die gemaakt worden van verse en natuurlijke producten. Voor onderwerpen als sales en coupons hadden ze logischerwijs minder interesse.

“Twintig jaar geleden was de prijs de enige afweging om een product wel of niet te kopen. Dit is wel iets breder getrokken, zoals het onderzoek ook laat zien – hoewel de prijs bij de grote massa nog steeds een belangrijke rol speelt. Het gros van de retailers leeft nog steeds twintig jaar geleden, terwijl de consument duidelijk aantoont verandering te willen.”

Groene bedrijven

Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die inzetten op groene en sociale waarden. Niet alleen producenten van tech, kleding en voeding laten stappen zien. Ook een aantal verzekeraars, banken en telecom-bedrijven investeren in een betere wereld. Zo bewijzen bedrijven als Tesla, Apple, Nike, Swisscom en Siemens keer op keer de wereld te kunnen inspireren, maar ook Nederlandse spelers als KPN laten flinke progressie zien.

Zo heeft de telecomprovider meerdere ‘groene’ prijzen gewonnen, zoals de Sustainable Data Center-award van Datacenter Dynamics EMEA en zijn ze voor het zesde achtereenvolgende jaar door CDP uitgeroepen tot ‘Global Climate Leader’. In de Top Green Companies 500 van 2016 staat KPN op een eervolle 36e plek. Geen verkeerde positie voor een Nederlands bedrijf, dunkt ons (de volledige lijst vind je hier).

Deze prijzen heeft het bedrijf natuurlijk niet voor niks gewonnen. Zo draaien de servers van KPN honderd procent op groene stroom en hebben ze het energieverbruik met twintig procent gereduceerd sinds 2010. Een knappe prestatie gezien de toenemende hoeveelheid dataverkeer.

Samengevat lijkt het gros van de consumenten te verwachten dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. De millennial is er klaar voor en ook de baby boomer wil zijn steentje bijdragen, dus wat houdt ons tegen om de wereld een beetje mooier te maken?

In samenwerking met KPN

Reageer op artikel:
Onderzoek: millennials zijn veel duurzamer ingesteld dan vorige generaties
Sluiten