Mensen hebben op het werk een kortere focus dan een goudvis

Sinds 2015 kunnen wij ons slechts 8 seconden onafgeleid op een taak storten

Dat de moderne informatiemaatschappij ten koste gaat van onze concentratie en productiviteit is geen geheim. De verstrekkende gevolgen hiervan zijn wél schokkend. De attentiespanne van mensen op het werk is letterlijk nog slechter dan die van een goudvis.

In dit artikel gaan wij in op deze conclusie, die dus écht waar is. Houd wel in gedachte: afleiding is hier bedoeld in de vorm van impulsen die wij moeten verwerken, waardoor onze aandacht wordt afgeleid van de taak waar wij mee bezig zijn.

Dit betekent dus niet dat wij om de haverklap ons werk uit de handen laten vallen of helemaal niets meer uit de vingers krijgen. Desalniettemin is deze constatering best zorgwekkend, want we kunnen niet meer werken zonder continu gestoord of afgeleid te worden.

In 2015 deed Microsoft onderzoek naar de attentiespanne van werkende mensen. Dat deze niet echt hoog meer is, werd al duidelijk uit eerder onderzoek, uitgevoerd in 2008. Destijds waren mensen gemiddeld in staat om 12 seconden met volle focus aan een enkele taak te werken zonder afleiding. In 2015 is dit gedaald naar nog slechts 8 seconden; een seconde korter dan de attentiespanne van een goudvis, stellen onderzoekers.

Uit onderzoek blijkt dat mensen op het werk nog maar een aandachtspanne hebben van 8 seconden. Korter dan een goudvis.

De oorzaak? Uiteraard technologie. Wij worden tegenwoordig aan zó veel prikkels blootgesteld dat het bijna niet meer te doen is om met volle focus aan één taak te blijven werken zonder te worden afgeleid. De cijfers die voortvloeien uit ons collectieve gebrek aan concentratie zijn schrikbarend.

In de zondageditie van The New York Times staat meer feitelijke informatie dan in al het geschreven werk uit de 15de eeuw bij elkaar.

De gemiddelde kenniswerker verliest per dag ruim 2 uur aan afleiding en het herstellen hiervan en de (haast onmerkbare) schade hiervan is enorm: Microsoft onderzocht de impact op de Amerikaanse economie en stelt dat het verlies door afleiding uitkomt op $588 miljard per jaar.

Kunnen wij het onszelf kwalijk nemen dat wij ons zo slecht kunnen focussen? Niet helemaal, want de omstandigheden waarin wij werken, zijn historisch bezien bizar.

In het boek ‘The Attention Economy’ valt te lezen dat in de zondageditie van The New York Times meer feitelijke informatie staat dan in al het geschreven werk uit de 15de eeuw bij elkaar. Waar vroeger onvoldoende prikkels waren om de tijd mee te vullen, zijn er nu te veel prikkels om in de beschikbare tijd te verwerken.

Uit onderzoek blijkt dat mensen op het werk nog maar een aandachtspanne hebben van 8 seconden. Korter dan een goudvis.

Caroline Beaton, auteur van Psychology Today, gaat verder in op waarom onze aandacht voor iets zo snel verslapt. Volgens haar komt dit niet louter door technologie, maar vooral door technologie in combinatie met menselijke evolutie. ‘Onze voorouders konden evolueren door aandacht te besteden aan belangrijke details. Hun overleven berustte op het snel beoordelen van en inspelen op situaties. […] Wat tegenwoordig belangrijk is, is niet meer van levensbelang, maar saai van aard en daarom verliezen wij focus.

03-01-2017 - Mitchell van der Koelen