Maak van jouw zwakte een kracht

Jezelf veranderen is niet gemakkelijk. Het vereist veel discipline, motivatie en daadkracht. Het lastige is dat dit vaak betekent dat je iets moet doen wat tegen jouw dagelijkse gewoontes of natuur ingaat. Dit maakt dat goede voornemens een andere denkwijze vereisen, wat in de praktijk niet gemakkelijk is om te bewerkstelligen. Of dat nou gaat om het veranderen van jouw dieet, levensstijl of onderdelen van je karakter.

Extrinsieke motivatie

Iets wat dit makkelijker kan maken, is een uitdaging voor jezelf creëren op intrinsiek niveau. Dit betekent dat je doelen stelt die een beloning van binnenuit oproepen. Er komen geen andere personen aan te pas, noch beloningen van buitenaf.

Voorbeeld: Hardlopen omdat jij je er goed bij voelt en het trots oplevert.

Extrinsieke motivatie is precies het tegenovergestelde. Hierbij is jouw motivatie afhankelijk van een beloning van buitenaf.

Voorbeeld: Hardlopen omdat je met collega’s een weddenschap hebt gemaakt.

Wanneer mensen zichzelf tot nieuw gedrag willen aanzetten, is de eerste stap meestal een externe beloning concretiseren. ‘Als ik X heb gedaan mag ik mezelf belonen met Y. ‘ In de praktijk is dit zo ongeveer de minst effectieve manier voor een lange termijn gedragsverandering. Het enige waar je namelijk naar uitkijkt, is de beloning die je voor ogen hebt gesteld. Je zult hierbij alle moeite die je moet doen als negatief ervaren, want er komt geen gevoel van beloning totdat je deze daadwerkelijk aan het eind van de rit in handen krijgt. Zo kun je jezelf misschien dwingen om iets te doen, alleen ga je op een gegeven moment afwegen of de beloning groot genoeg is voor de moeite. En wanneer je het doel behaald hebt, is de kans dat je daarna weer in oude gewoontes vervalt zo goed als gegarandeerd.

Intrinsieke motivatie

Wanneer jouw doel intrinsiek is, voelt alle moeite die je investeert als zelfverbetering. Elke stap die je tijdens het hardlopen zet, is eentje verder bij de oude jij vandaan en voelt als een hele prestatie waar je op dat moment trots op kunt zijn. De beloning is niet iets wat je aan het eind van de rit krijgt, maar iets wat je real-time ervaart in gevoelens van zelfverbetering en trots. Hoe groter de discrepantie is tussen hoe je “normaal gesproken” bent en het gedrag dat je wil vertonen, des te groter de innerlijke beloning zal voelen en des te meer motivatie dit op zal leveren.

Change means movement. Movement means friction

Er ontstaat bij het uitvoeren van dit nieuwe (en nog onnatuurlijke) gedrag namelijk een hoop frictie en weerstand. Je beseft je hierdoor dondersgoed dat je aan verandering onderhevig bent. Elke minuut dat jouw hersenen roepen om te stoppen met sporten, elke keer dat je met honger naar bed gaat of elke keer dat jij jezelf dwingt om gedrag te vertonen dat ver van jouw comfortzone staat, des te trotser jij je zult voelen als je datgene voor elkaar hebt gekregen waar je naar streeft.

Je zult ironisch genoeg veel meer bereiken door een onnatuurlijk doel te kiezen wat verder van jouw bed staat, dan een laagdrempelig streven waar je in enigermate moeite voor moet doen. Hierbij zal jouw mentale plaatje beter in balans zijn en zullen opofferingen voelen als een investering, met zelfverbetering en trots als gewin. In plaats van als een last die je met beloningen recht moet trekken.

Reageer op artikel:
Maak van jouw zwakte een kracht
Sluiten