Dit is wat er volgens Olav Mol moet gebeuren om de Formule 1 eerlijker en spannender te maken

Olav Mol is al ruim 26 jaar de stem van de Formule 1 en kent de sport als geen ander. Door de jaren heen zag hij de koningsklasse constant veranderen, maar welke veranderingen zou hij zelf graag willen zien? Hoe kan de sport eerlijker worden? Welke veranderingen gaan er voor zorgen dat het leuker wordt voor de kijker? Manners vroeg het hem.

De financiële verschillen tussen de teams in de Formule 1 zijn groot en dat maakt de sport niet spannender. Wat kan hieraan gedaan worden? Is bijvoorbeeld een budgetplafond de oplossing?
Olav Mol: “Ik zou dit niet doen door een budgetplafond in te stellen, maar door allereerst het prijzengeld en televisiegeld eerlijker te verdelen. In de Formule 1 krijgt de winnaar van het constructeurskampioenschap dertien keer zoveel als het team dat laatste wordt. Ik zou liever een verdeling zien zoals die in het voetbal bij de Premier League. Daar krijgt de kampioen namelijk maar anderhalf keer meer dan het team dat op de laatste plaats geëindigd is.

“Als je dit goed regelt hebben teams meer financiële stabiliteit en hoeven ze ook geen ‘pay drivers’ (zoals Lance Stroll en Jolyon Palmer red.) meer in hun auto’s te zetten. Daarnaast is ook stabiliteit in reglementen heel belangrijk. Vooral de regels die betrekking hebben op de motor hebben grote invloed op hoe gelijkwaardig de sport is.”

“Bij een ingrijpende regelwijziging hebben grote teams veel meer budget tot hun beschikking om een nieuwe motor te ontwikkelen. Ze hebben dus de middelen om in korte tijd een goede motor te produceren. Kleine teams kunnen dit niet en hebben meer tijd nodig. Je ziet dat de teams uiteindelijk steeds dichterbij elkaar komen. Het grote probleem is dat er dan vaak weer een grote regelaanpassing komt, waardoor de hele cyclus opnieuw begint. Dit is nadelig voor de kleine teams omdat zij dan weer meer tijd nodig hebben voordat ze een goede motor hebben.”

Ze zouden eigenlijk alle communicatie tussen rijder en team moeten verbieden.

“De Formule 1 wil heel graag bewijzen dat ze voorop lopen en dat zij degene zijn die nieuwe technieken ontwikkelen, maar ik denk dat ze dat iets meer los moeten laten. Het DNA van de Formule 1 is grote brullende motoren die liters brandstof verbruiken. Daarom denk ik dat ze naar een vereenvoudiging van de krachtbron toe moeten.”

De FIA bepaalt de regels binnen de Formule 1 en heeft dus grote invloed op de sport. Wat kunnen zij doen om de sport eerlijker en spannender te maken?
“Ik vind dat het voor de wedstrijdleiding gemakkelijker moet worden om een passende straf uit te delen. Daarom zou ik graag een ‘penalty corner’ systeem willen zien in de formule 1 en daar ben ik ook voor aan het lobbyen. Het idee is dat, wanneer een coureur bestraft wordt, hij eenmalig een langere ronde moet rijden. In dit extra stuk van het circuit moet een eerste versnelling bocht zitten zodat hij tijd verliest.”

“Het voordeel hiervan, ten opzichte van een tijdstraf, is dat de straf meteen toegepast kan worden. Je hoeft dus niet meer tot het einde van de race te wachten. Deze straf lijkt op een ‘drive-through’ of ‘stop-and-go’ penalty, maar is minder zwaar. Bij deze huidige straffen valt een coureur vaak zo ver terug dat zijn race voorbij is. De ‘penalty corner’ is een goede manier om snel en rechtvaardig straffen uit te delen.”

Er zijn steeds minder inhaalacties in de Formule 1 en de sport verandert steeds meer in een tactisch steekspel. Wat kan er gedaan worden om het echte racen weer terug te krijgen?
“De tactieken die de teams hanteren bepalen voor een groot deel hoe de race eruit ziet. De mannen op de baan zijn eigenlijk geen coureurs meer, maar uitvoerders van een plan. De manier waarop zij dit uitvoeren is ontzettend knap, maar het is misschien niet het leukste om naar te kijken.”

“Ik ben daarom wel een voorstander van minder tactiek. Op deze manier leg je de verantwoordelijkheid bij de rijders neer en worden de races minder voorspelbaar. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is om alle communicatie tussen rijder en team te verbieden. Ik begrijp dat dit heftig is en dat veel coureurs er aan moeten wennen, maar op deze manieren blijven alleen de allerbeste rijders over en dat is precies wat we willen zien.”

Reageer op artikel:
Dit is wat er volgens Olav Mol moet gebeuren om de Formule 1 eerlijker en spannender te maken
Sluiten