NS-personeel staakt: dit is hun salaris en zoveel willen ze erbij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FNS-personeel-staakt-dit-is-hun-salaris-en-zoveel-willen-ze-erbij.jpg)
“Een dikke middelvinger van NS naar jullie,” schreef vakbond FNV begin mei aan het NS-personeel. Het laatste loonbod viel duidelijk niet in de smaak. En dus volgt er vandaag een staking. Biedt NS inderdaad te weinig salaris, of eisen de vakbonden te veel? We zetten alle bedragen op een rij.
De NS zit in een lastig parket. Om de kaartjes enigszins betaalbaar te houden, moet er bezuinigd worden. Tegelijk eist het personeel fors meer salaris. Vrijdag wordt er gestaakt en ligt het hele land plat. Al eerder kozen ProRail-medewerkers dezelfde tactiek, hetgeen ze een enorme loonsverhoging opleverde. Zingt ook NS-directeur Wouter Koolmees uiteindelijk een toontje lager (ja flauw), of is hij onverwurmbaar? (nu houden we op)
Salaris van conducteur en machinist bij NS
In onze banenrubriek hebben we zowel het metier van een NS-conducteur als dat van een machinist recentelijk nog behandeld. Die laatste gaven we zelfs een 9 voor salaris in de Manners-baanbeoordeling. In beide rollen kun je goed verdienen, zeker voor een baan zonder diploma. In onderstaande tabel zie je wat het startsalaris van beide beroepen is en het maximum. En voor deze bruto-bedragen hoef je maar 36 uur per week te werken.
Salaris | NS-conducteur | NS-machinist |
---|---|---|
Startsalaris | €2.959,92 | €2.959,92 |
Maximaal salaris | €3.784,68 | €4.070,88 |
Bij beide beroepen krijg je naast salaris ook een onregelmatigheidsvergoeding. Deze kan oplopen tot een bedrag tussen de 500 en 900 euro. Hierdoor verdien je al snel boven modaal. Daar staat uiteraard tegenover dat je vaak in het weekend en ‘s avonds moet werken.
Cao-onderhandelingen lopen vast: hoe groot is het gat tussen looneis en bod?
Dan de actuele stand van zaken: de vastgelopen cao-onderhandelingen. Is het gat tussen de vakbonden en NS overbrugbaar of gaan we een zomer vol stakingen en gedoe tegemoet? In onderstaande tabel zie je wat het loonbod van de NS is en welke salarisverhoging de vakbonden graag zouden willen. NS wil een cao met een looptijd van 3 jaar, FNV van 2 jaar.
Jaar | Loonbod NS | Looneis FNV |
---|---|---|
2025 | +3% | +4% |
2026 | +2,5% | +4% én €120 |
2027 | +0,5% | N.v.t. |
NS biedt 6% opslag verdeeld over 3 jaar. FNV eist 8% plus 120 euro, dat komt voor een gemiddelde werknemer neer op nog eens (ongeveer) 4%. Dit maakt samen 12%. Dubbel zoveel opslag, een jaar sneller uitgekeerd. Duidelijk, die twee zijn net zo dichtbij een verzoening als Gordon en Joling.
Om positief te eindigen voor de OV-reiziger, die waarschijnlijk chaotische maanden tegemoet gaat: met een laag inkomen mag je op steeds meer plekken in Nederland gratis met het OV reizen. Vooral bussen, trams en soms een Arriva-trein, maar toch.