Pim Jansen
Pim Jansen Cars 16 juli 2018

Nissan wil met nieuwe GT-R de snelste auto ooit bouwen

Godzilla staat op het punt om boos te worden. De iconische sportwagen van Japan, de Nissan GT-R, die in het begin van de jaren negentig de bijnaam verdiende als gevolg van de dominante positie in toerwagenraces, zal de snelste auto’s ter wereld uitdagen. Aldus Nonsons designbaas Alfonso Albaisa. Hij is als Senior Vice President Global Design bij Nissan Motor Co., Ltd., verantwoordelijk voor de vormgeving van de Nissan GT-R.

Snelheid op de tekentafel

Toen hij in het afgelopen weekend sprak met het Britse Autocar op het Goodwood Festival of the Speed, legde Albaisa een aantal gewaagde doelen vast voor de GT-R van de volgende generatie. Zo wist hij de aandacht op zich te vestigen door een aantal markante uitspraken te doen: “We moeten gewoon de dromen van mensen waar maken. Ik denk dat mensen er over dromen dat de volgende generatie GT-R de populairste super sportwagen ter wereld zal worden.”

Elektrisch of conventioneel

De R36 – zoals de wagen waarschijnlijk zal gaan heten – is nog jaren verwijderd van een werkend proto-type. Albaisa zei echter wel dat het technische team nog steeds bezig is met het ontwikkelen van de basisarchitectuur van het volledige programma. Een van de huidige discussiepunten is de vraag hoeveel elektrische hulp de aandrijflijn zal hebben. Of het wordt een plug-in hybride, een volledig elektrische auto of de wagen blijft aangedreven door een conventionele verbrandingsmotor.

“De uitdaging ligt hier aan de kant van de ingenieur, om eerlijk te zijn,” vertelde hij aan Autocar. “We zullen ons werk doen en van de auto iets heel speciaals maken. Verwacht echter geen wonderen, voor het zover is om een proefrit te kunnen maken zijn we echt wel een aantal jaar verder.

“Of we nu naar een volledig elekrisch aangestuurde wagen gaan, we kunnen de wagen op een verantwoorde manier enorm veel vermogen gaan geven,” voegde hij eraan toe.

“Maar we maken beslist een nieuw ‘platform’ en ons doel is duidelijk: GT-R moet de snelste auto in zijn soort zijn. Het moet op die eigenschap enorm dominant zijn in dat marktsegment. Daarnaast moet het gaan beschikken over geavanceerde technologie, maar dat betekent niet dat het elektrisch moet zijn. ”

Van 353kW tot 441kW

De huidige Nissan GT-R is één van de oudste sportwagens die al in 2008 voor het eerst werd geïntroduceerd. Gedurende het laatste decennium is hij vele malen geüpdate door een reeks kleine cosmetische veranderingen. Ook is de krachtbron in de loop der tijd aangepast van de ‘oude’ 3.8- liter twin-turbo V6 motor van 353kW tot 441kW in het huidige vlaggenschip, de Nismo GT-R.

Nissan GT-R50, een voorproefje

Nissan onthulde een speciaal model, de GT-R50, ontworpen door Italiaanse carrosseriebouwers en designhuis, Italdesign, op het Goodwood Festival of Speed. Met een unieke carrosserie, een opnieuw bewerkt interieur en een verbeterde motor die nu 530 kW vermogen produceert, stal hij de show. De kans dat Nissan deze wagen in productie gaat nemen is aanwezig, zij het dat er slechts een beperkt aantal exemplaren van zullen worden gemaakt. De advies verkoopprijs? Denk maar gerust aan een bedrag van 1.4 miljoen dollar. Daar komen dan nog aanvullende kosten voor het importeren bij. Nog even doorsparen dus.

Reageer op artikel:
Nissan wil met nieuwe GT-R de snelste auto ooit bouwen
Sluiten