Formule 1 voert ingrijpende regelwijzigingen door: dit moet je weten

Gisteravond heeft de World Motor Sport Council definitief akkoord gegeven op de nieuwe Formule 1-regels. De aankomende jaren gaan er behoorlijk wat dingen veranderen in de Koningsklasse. Wij hebben alles wat je moet weten op een rij gezet.

De nieuwe regels moeten ervoor gaan zorgen dat de Formule 1 aantrekkelijker en gezonder wordt. De belangrijkste aanpassingen in het reglement hebben dan ook vooral te maken met budgetten en het beperken van het aantal updates en testuren. De hoop is dat door deze nieuwe regels ook de kleinere teams vaker op het podium zullen staan.

Nieuwe regels in de Formule 1

Een aantal van deze regels zullen al in 2020 van kracht zijn. De meesten daarvan zijn het gevolg van de situatie waarin de Formule 1 zich momenteel verkeert. Door het coronavirus is er dit seizoen nog niet geraced en dat betekent dat er het een en ander aangepast moet worden.

De belangrijkste nieuwe Formule 1 regels voor aankomend seizoen:

  • De FIA mag de kalender voor 2020 vrij aanpassen en heeft daar geen toestemming van de teams voor nodig.
  • Motorleveranciers mogen in het aankomende seizoen minder uren draaien op de testbank en minder upgrades uitvoeren.
  • Teams mogen in 2020 minder aerodynamische test uitvoeren

De belangrijkste nieuwe Formule 1 regels vanaf 2021:

  • Het budgetplafond wordt voor 2021 definitief verlaagd naar 145 miljoen dollar. In 2022 en 2023 wordt deze verder verlaagd met vijf miljoen dollar per jaar. In 2023 starten de teams dus met 135 miljoen dollar.
  • De auto’s zullen in 2021 in grote lijnen gelijk zijn aan de bolides van 2020. Wijzigingen mogen doorgevoerd worden middels een tokensysteem.
  • In 2021 en 2022 mag er per jaar maar één motorupgrade geïntroduceerd worden. Vanaf 2023 bevriest het reglement.

De opvallendste nieuwe regel

Naast bovenstaande regels gaat er nog iets anders ingrijpend veranderen, namelijk het gebruik van de windtunnel. Dit apparaat wordt gebruikt om de aerodynamica van de auto te verbeteren. Dit is één van de meest essentiële onderdelen van een Formule 1 auto. Je kunt nog zo’n goede motor hebben, maar zonder goede aerodynamica zul je nog steeds achteraan rijden.

Daarom is er besloten om de regels aan te passen zodat de teams dichterbij elkaar komen. Het komt er in het kort op neer dat de slecht presterende teams meer tijd in de windtunnel krijgen dan de teams die goed presteren. Het standaard aantal test runs in de windtunnel is vastgezet op 40 (en dat zijn er al 25 minder dan in het verleden). Afhankelijk van waar je dit seizoen eindigt, krijg je in 2021 meer of minder uren.

Een nieuw handicapsysteem in de Formule 1

Het team dat dit jaar vijfde wordt, mag in 2021 het standaard aantal van 40 test runs uitvoeren. Alle teams daarboven krijgen minder tijd. Alle teams die lager eindigen mogen juist meer tijd doorbrengen in de windtunnel. Hoeveel precies is afhankelijk van de eindstand.

Zo mag de nummer één van aankomend seizoen in 2021 10% minder testen. De nummer tien mag juist 10% meer tijd besteden in de windtunnel dan een jaar eerder. Iedere positie die je hoger eindigt dan vijfde, betekent 2,5% minder testen. Ieder team lager dat lager eindigt dan een vijfde plek krijgt juist 2,5% meer tijd in de windtunnel.

In 2022 zal deze regel nog een stuk strenger worden. Vanaf dat jaar krijgt het team dat zevende wordt evenveel uren in de windtunnel. Alles teams daarboven moeten per positie 5% inleveren. Dit betekent dat de kampioen van 2021 een jaar later 30% minder tijd mag doorbrengen in de windtunnel. De nummer tien krijgt daarentegen 15% meer tijd om de aerodynamica te testen.

Minder kosten, meer spanning

Deze nieuwe regel wordt ingevoerd om de kosten te drukken, maar vooral om de teams dichterbij elkaar te brengen. Topteams hebben steeds minder tijd om hun auto te testen terwijl de lagere teams juist meer tijd krijgen. Volgens de hoofd aerodynamica van de FIA gaat dit zeker impact hebben, maar juich niet te vroeg. Hij verwacht dat het wel een paar seizoenen gaat duren voordat we verschil gaan merken.

Lees ook: Vergeet Red Bull, dit is waarom McLaren vanaf 2021 je favoriete Formule 1 team is 🏎️

Reageer op artikel:
Formule 1 voert ingrijpende regelwijzigingen door: dit moet je weten
Sluiten