Redactie
Redactie Wheels 18 apr 2018

Een auto aanschaffen: ga je voor nieuw, private lease of toch een tweedehands?

Wat moet je doen als je op het punt staat om een auto aan te schaffen? Ga je een compleet nieuwe auto kopen? Kies je liever voor een tweedehands auto? Of ga je voor private lease? Wij zetten de drie opties plus de voor- en nadelen op een rij.

Een nieuwe auto kopen

Er gaat niks boven de geur van een gloednieuwe auto. Het is een stukje luxe. Bij een nieuwe auto ben je verzekerd van de nieuwste techniek en hoef je de eerste vier jaar geen APK te doorlopen. Na vier jaar moet je hem om de twee jaar laten keuren en pas daarna moet ‘ie jaarlijks door de keuring. Vanaf mei 2018 veranderen de APK-regels lichtjes. De hiervoor genoemde regels blijven hetzelfde, tenzij je voor die tijd 160.000 kilometers hebt gereden. Vanaf dat moment moet je hem elk jaar al laten keuren.

Als je een keuze moet maken op basis van een financieel plaatje, dan is het aanschaffen van een nieuwe auto vaak niet de meest wijze keuze. Nieuwe auto’s dalen snel in waarde. Gemiddeld ziet de afschrijving van een nieuwe auto er zo uit:

1e jaar: 30 procent
2e jaar: 20 procent
3e en volgende jaren: 10 procent per jaar

Volgens berekeningen van de Consumentenbond kun je 44 procent van de nieuwwaarde aftrekken na de eerste 2.5 jaar. Je bent minder geld kwijt aan onderhoud in vergelijking met een occasion, maar dit weegt niet op tegen het enorme verlies (bron).

Tweedehands auto kopen

Een occasion is dus vaak voordeliger. Ja: je zult eerder te maken gaan krijgen met reparaties en APK-keuringen, maar je aanschafprijs is natuurlijk ook een stuk lager. Voor een occasion van een paar jaar oud, betaal je al snel vijftig procent minder.  Als je er vervolgens vanuit gaat dat je zo’n vier jaar rondrijdt voordat je hem inruilt voor een andere, dan ben je onder aan de streep al snel zo’n vijftig tot honderd euro per maand goedkoper uit. Op een periode van vier jaar is dat dus minstens 2400 euro, inclusief de ingecalculeerde reparatiekosten. Wat je ongeveer voor een occasion betaalt, kun je berekenen via de koerslijst-tool van ANWB of via de autovergelijker van de Consumentenbond.

Daartegenover staat dan wel weer een gevoelskwestie: wil je zeker zijn van een stabiele auto of heb je geen moeite met een avontuurlijke wagen? Wanneer je voor de laatste optie gaat, die je de staat van de auto zorgvuldig te controleren. Zo lees je in dit artikel wat de invloed van de kilometerstand is op de kwaliteit van een occasion. Ga je voor een oldtimer, check dan deze tips. Van vijf auto’s in dit artikel, wordt het sowieso afgeraden om ze aan te schaffen.

Een auto rijden via private lease

Voordeel: je hoeft niet in één keer een grote som geld af te tikken. Daarnaast ben je – afhankelijk van je contract – geen of nauwelijks geld kwijt voor reparaties of een APK. Ook de wegenbelasting, allrisk-verzekering en het bandenonderhoud is vaak in het bedrag verwerkt. Je betaalt dus één bedrag per maand en weet exact wat je uitgeeft aan je auto per maand.

In sommige gevallen is het rijden in een auto via private lease goedkoper dan het aanschaffen van een nieuwe auto. Maar er zijn ook voorbeelden waarin je meer betaalt voor een auto via private lease. De ANWB biedt een handige tool aan die je een idee geeft wat voor kosten je maakt wanneer je een auto least, ten opzichte van de nieuwprijs.

Koop je een nieuwe auto met geleend geld, dan is private lease in veel gevallen een betere deal. Wanneer je veel schadevrije jaren hebt opgebouwd, is leasen veelal juist een slechte zet: de premie is namelijk voor iedereen gelijk. Wil je een hypotheek nemen? Denk ook dan twee keer na voor je een lease contract afsluit. ‘De bank brengt 65 procent van het maandelijkse leasebedrag in mindering op de maximale maandelijkse woonlasten’, zo schrijft de Consumentenbond. Slecht idee dus.

Tweedehands rijden of private lease? Het voordeel is afhankelijk van ontzettend veel factoren, waardoor het lastig is om één lijn te trekken. Wat zijn je behoeftes? Wil je per se nieuw rijden of is een occasion ook goed? En hebben we het dan over een occasion van een paar jaar of een oldtimer? Koop je met eigen geld of moet je lenen? In de regel kun je wel stellen dat een occasion goedkoper is. Check dit rekenvoorbeeld van Kassa maar:

‘We gaan voor een tweedehands Fiat 500 van vier jaar oud bij een merkdealer voor 7500 euro. We hebben 2000 euro spaargeld en hoeven dus maar 5.500 euro te lenen. Dat kost ons 991 euro aan rente. Met alles weer meegerekend kost deze Fiat ons 12.582 euro, oftewel: 262  euro per maand! In deze rekensom gaan we er vanuit dat de auto na die vier jaar niets meer waard is, hoewel de rekentool van ANWB inschat dat je er nog wel 2000 euro voor krijgt. Dan komt je maandbedrag uit op maar 220 euro per maand! Leasen kost 307 euro per maand, zelf tweedehands kopen 220 euro. Dat is dus €87 per maand goedkoper.’

Reageer op artikel:
Een auto aanschaffen: ga je voor nieuw, private lease of toch een tweedehands?
Sluiten